Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Guest Kopsu

Terraario ja sisustus

Recommended Posts

Suodatin oli aivan liian iso ja kömpelö sinne, no hyvin ollaan ainakin pari viikkoa pärjäilty. Katsotaan mitä tapahtuu pitemmän ajanjakson kanssa...

Jaa viesti

Onkohan 100l litraseen akvaterraan kuitenkin sula mahdottomuus ostaa kahta Japanilaista. Kiinankääpiöitä kun ei tunnu löytyvän yhtikäs mistään... :(

Taitaa olla vähän pieni määrä tuokin, mutta päätinpä nyt varmistaa asian.

Jaa viesti

Minun mielestä tohon 100litraseen menisi kaksi japanintuliliskoa ihan hyvin jos järjestät maa-alueen korkkipuulla ja kyllä noita kiinankääpiöitäkin on liikkeellä kun ovat kuitenkin noista lajeista yleisimpiä.

Edited by akutzi2

Jaa viesti

Minulla on ollu kiinankääpiö tulareita 3vuotta 3kpl ja elävät 70l akvaterrassa.

Suodattimena toimii eheimin aquaball joka on yhdessä nurkassa ja virtaus on laitettu osoittamaan ylös. Suodatin on muutenkin kasvien ja kivien seassa piilossa ettei virtaus ulottuisi koko akvaarioon.

Ilman suodatinta akvaario olisi varmasti leväinen ja vesi pilalla viikossa mutta nyt voin vaihtaa vettä vaikka 3 viikon välein tai harvemmin.

Akvaariossa on jaavansaniaista ja kääpiö keihäslehteä jotka kasvaa rehottavat välillä liiaksikin asti, mutta levää ei akvaarioon vain tule.

Tuliliskot voivat näköjään hyvin kun kutevat melkein ympäri vuoden, eipä sitä voi estääkkään. :D

Eli suosittelen sitä suodatinta ja oikeita kasveja akvaarioon niin levän kasvu on hillitympää ja vesi puhtaanpaa.

Jaa viesti

kiitos. Kun täällä meidän lähialueilla on tietääkseni vain kaksi liikettä, joissa tulareita myydään ja kummasskain on vain japanilaisia... Mieluummin kyllä kääpiöitä ottaisin.

Jaa viesti

Nyt on meillä ollut ilman suodatinta kolme viikkoa ja levää ei siis vielä ainakaan ole yhtään syntynyt ja siis kun kokeilin sitä suodatinta tuonne, niin se oli yksinkertaisesti liian iso..... :(

Jaa viesti

_Hennu_  : Vaikka vesi ei silmään näytä likaiselta, niin kyllä sitä silti pitää vaihtaa kerran viikossa (ihan senkin takia ettei nitraattiarvot pääse liiaksi nousemaan)! Eli sen n. 30% vedestä. Ja suodatin tarttee pestä harvemmin (esim. kerran pari kuussa).

Jaa viesti

Suodatinta ei tarvitse pestä edes noin usein, riittää kun putsaa sen siinä vaiheessa kun virtaus heikkenee liikaa.

Edited by KaisaHoo

Jaa viesti

Saatiin suodatin sittenkin mahtumaan akvaan, siinäpä hurisee, eikä tularit ole moksiskaan...

tularit tulivat meille eilen ja yksi kolmesta on oikeastaan ollut koko ajan maalla, joten kuinka pitkästä ajasta pitäisi ottaa suodatin pois?

Jaa viesti

Mä en oikeesti ymmärrä mikä hinku porukalla on ängetä suodatin tuliliskoaltaaseen kaikista neuvoista ja varoituksista huolimatta. Ei mulla muuta.

Jaa viesti

Ajattelin vain kokeilla sillä vanhemmat valitti koko ajan siitä, että vesi menee pilalle ja ei se toimi noin ja ym. ym. mutta koska monilla se tuntuu toimivan aivan hyvin, niin päätinpä kokeilla miten toimii. Ja eihän suodattimesta haittaa ole, jos tularit sen hyväksyy ja monihan on sanonut, että tulari ei tarvitse sudatinta, monikaan ei ole sanonut, että sille ei saisi laittaa suodatinta. Ja toki otan sen pois, jos näyttää siltä, että tularit stressaantuu, tai ei mene veteen. ;)

Olen täysin aloittelija näissä asioissa, joten minun on pakko kokeilla asioita joista kaikki eivät ole täysin samaa mieltä.

Jaa viesti

Sisäsuodatin tärisyttää vettä. Jos allas on niin pieni, ettei siihen saa ulkkosuodatinta, on melkein järkevämpää jättää suodatin pois kokonaan. Veden saa pysymään ookoona ilmankin. Suodattimen merkitys tulareilla on suhteellisen pieni, koska altaaseen ei voi laittaa kauheen tehokasta masiinaa pyörimään (tularit ei ole pääsääntöisesti virtaavan veden eläimiä).

Mun mielestä on vähän höhlää testata, stressaantuuko eläimet vai ei, kun niille vois tarjota myös stressittömän ympäristön. Sammakkoeläimen mielenliikkeiden tulkinta kun harvemmin näin ihmismielellä onnistuu. Siinä kohtaa kun eläin osoittaa käytöksellään stressaavansa, vahinko on jo tapahtunut.

Mä olen aika nihkeä tässä asiassa, koska olen itse nähnyt, miten sisäsuodatin vaikuttaa pahimmillaan (eli eläimet ei mene ollenkaan veteen - ikinä, vuosikausiin). Toki on myös paljon porukkaa, joiden tularit elää ihan tyynesti sisäsuodattimen kanssa.

Jaa viesti

Mun mielestä on vähän höhlää testata, stressaantuuko eläimet vai ei, kun niille vois tarjota myös stressittömän ympäristön. Sammakkoeläimen mielenliikkeiden tulkinta kun harvemmin näin ihmismielellä onnistuu. Siinä kohtaa kun eläin osoittaa käytöksellään stressaavansa, vahinko on jo tapahtunut.

Tuo on kyllä totta... :rolleyes:

Mutta tällä hetkellä ainakin nuo otukset vaikuttaisivat juuri niiltä yksilöiltä, jotka eivät suodattimesta välitä, se yksi tulari on "palannut" veteen ja makoilee nyt suodattimen päällä.... Toki hankin tuohon ulkosuodattimen, mutta nyt on todellakin niin vähän rahaa, että se ei tällä hetkellä onnistu....

Jaa viesti

Tällä hetkellä yksi tulareista viettää aikaansa pelkästään maalla. Annoin sille tänään buffalomadon korkin viereen veteen. Näyttäisi siltä kuin tulari ei uskaltaisi mennä veteen, sillä kun se huomasi, että se ei korkin päältä millään yletä nappaamaan toukkaa se luovutti. Onko ihan ok että tuo yksi on maalla vai pitäisikö asialle tehdä jotakin?

(otin muuten sen suodattimen pois)

Jaa viesti

Sähän voit kokeilla työntää sen veteen, että mitä tapahtuu. Yleisesti jos elukka siirtyy vedestä maalle aikuisena, se saattaa indikoida sitä, että vedessä on jotain epämieluisaa (esim. just se suodatin). Tai sit elukka vaan haluaa olla maalla. Maallaolijoille täytyy tarjota elävää ruokaa sinne maalle, ja järkätä muutenkin siedettävät olot. Tästä on paljon keskustelua sekä herpissä että sammakkolammella, eli tietoa löytyy.

Jaa viesti

Siis sen voi ihan heivata reippaasti kunnolla veteen :) Osaa varmasti uida sieltä kuiville, jos haluaa.

Jaa viesti

Juu, siis työnsin sen veteen, mutta osa rönsyliljan lehdistä roikkuu siellä...

( kts. tularin iho rikki)

Jaa viesti

Mäkään en ole mistään lukenut että suodatinta ei saisi olla enkä myöskään henkilökohtaisesti tunne ketään kenen tulari oisi ottanut nokkiinsa suodattimesta (kuten ei myöskään omat liskonikaan). Ja kyllähän tuo allas on paljon mukavampi ja siistimpi suodattimen kanssa kuin ilman. :)

Jaa viesti

Kolmelle kiinankääppärille minimi joku 60l. oon ite hankkimassa kolme 60 litrasee.

japanintularit tai miekkahäntätularit minimi 100l.  :D

Jaa viesti

Mulla ei ole enää suodatinta ja akvaario pysyy siistinä ilmankin.Kolme viikkoa sitte vaihdoin veden ja kirkkaana pysyy.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään