Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Guest Kopsu

Terraario ja sisustus

Recommended Posts

Miekkahännät on enemmän maalla kuin kiinankääpiöt ja japanilaiset. Ne on isompiakin, eli tietysti tarttee suhteessa enemmän maa-alaa.

Kansi ehdottomasti, ainakin kiinankääpiöille tai japanilaisille. Joku ritilä tai hyttysverkko tai vastaava, ja tiivis: ei reikiä. Lasista ei saa mitenkään tarpeeksi tiivistä, jos menee jotain johtojen läpivientejä siitä.

Jaa viesti

Laitan maa alueeksi sellaisen kannon jonka päälle ne voi mennä. . Ja siinä on kansilasit mutta laitan siihen johtoreikään hyttysverkkoa.

Jaa viesti

Omat tularit on muuttaneet maalle nyt helteillä ja mulla on tuuletin niiden terraariossa. Vissiin maalla tuuletuksen kanssa vilposempi olla kuin tuolla 28-29 asteisessa vedessä.Välillä naaras käy kasvien seassa, poitsu ei liiku juurikaan kannon päältä paitsi syömässä vedestä. Lisäks tuolla on kaksi isohkoa keramiista kippaa, joihin tekokasveilla laittanut piiloa, mut viihtyvät tuon kannon päällä lähinnä vaan. Noilla on ympäri vuoden tuo akvaarion etummanen kansilasi raollaan ja siinä tuki, jotta edes hieman lämmöt pysyisi kurissa. Lisäksi yöksi säädän suodattimen puoleen väliin ja lasia vasten, koska sekin vähän viilentää kun vesi kiertää. Muutenhan noilla lähes seisova vesi. Ja joo, siis miten tää liittyy sisustukseen niin olen miettinyt että kannattaisiko näissä lämpötiloissa vähentää akvaterran kasvillisuutta? Pääsisi vesi virtaamaan enemmän siis. Jääpaloilla jäähdytellyt kyllä ja tosiaan tuulettimella ja vaihtamalla n. 15l vettä joka päivä, mut eihän tuo pysy kylmänä kauaa.

Edited by missy80

Jaa viesti

Ei kai se kasvillisuus asiaan vaikuta, aidot kasvit pitää vedenlaadun parempana, ja se tuppaa kyllä helteellä kärsimään. Vettä kannattaa vaihdella kyllä, 15 litraa on niin pieni määrä ettei tosiaan jäähdytä kuin hetkeksi. Mä vaihtelin itse noilta viimeks hellekesänä tyyliin 2/3 vedestä monta kertaa viikossa, eikä toki sekään pitkää aikaa auttanut. Meillä kyllä tulee hanasta aivan tolkuttoman kylmää vettä, alle 10-asteista, että se kestää vähän pidempään viileänä.

Jaa viesti

Mitä luulette,voiko tulareille laittaa tuota pikkulimaskaa? Tiedän hyvän mestan mistä sitä sais...  ^_^

Jaa viesti

Voi laittaa, mutta varaudu siihen, että se leviää niin, että pimentää akvaarion ja kaikki muut kasvit kuolee.

Jaa viesti

Moikka! Olen miettinyt jotain liskoa, mutta lopulta päädyin ottamaan sammakkoelukan. :D

Kuitenkik, mulla on nyt ehkä tulossa 75cm x 28cm akvaario. Korkeutta tuolla on tosiaan vain 32cm.

Mietin sitä maa-aluetta, tuossa ei sitä tilaa kumminkaan niin paljon ole, että pitäisikö laittaa vaan Pinnalle joku korkkipuu yms?

Jaa viesti

Mulla on useita kiipeilypaikkoja ensicaudoille.
Ne nousevat mielellään niille, ja orientalis tekee kyllä samaa jossain määrin.

post-13-0-62722400-1423711123_thumb.jpg

Kappas, kuva meni poikittain kun laitoin sen kännykällä, mutta you get the point ;)

Edited by Ilkka

Jaa viesti

Pinnan tuntumassa kelluvat kasvit tuovat myös hyviä lekottelupaikkoja orientaliksille. Esim. karvalehti viihtyy hyvin viileässä ja hämärässä, pistia on ollut ok (leviää kyllä kovin mutta mun mielestä helpompi poistaa kuin limaska kun on paljon isompaa), vallisnerian pitkän muodon lehdet taipuu pinnan mukaan ja siihen päälle pystyy kiipeämään. Niin ja vesiruttokin on ainakin vielä hengissä (vähän uudempi kasvi meillä joten en osaa ihan varmasti sanoa onko kuinka kestävä). Jos on vähän tilaa maa-alueelle, niin noilla saa tavallaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla kun tuovat pinnan allekin turvapaikkoja sopivina pöheikköinä ja auttavat veden laadussa.

Jaa viesti

Täällä on keskusteltu paljon tuliliskoille sopivasta pohjamateriaalista, mutta edelleen mietin mikä olisi sopiva raekoko soralle/kiville. Olen tutkinut mm. englannin jokisoraa ja sitäkin löytyy monessa eri koossa (2-3, 3-5, 5-7mm). Tulisiko jokisoran olla tuota suurinta kokoluokkaa (5-7mm) vai kävisikö (japanin)tuliliskoille pohjamateriaaliksi esimerkiksi tällainen (tuo isompi koko)?

Uskaltaako tiiltä käyttää huoletta vaikkapa lasilevyrannan rakentamiseen, vai liukeneeko tiilestä jotain haitallista veteen? Voiko lasin korvata pleksillä, onko sen kestävyydessä/puhdistettavuudessa jotain huomionarvoista?

Jaa viesti

Mitä toi on? Siis toimiiko akvaariossa ollenkaan? 4-5-millinen on aika pientä, mutta tulareille kaiketi tärkeintä on, että pohjamatsku ei ole terävää. En tiedä mikä noille olis luonnollisin pohjamateriaali, ehkä joku tiivis savi tai muta...

Tiiltä voi ymmärtääkseni käyttää ihan huoletta. Pleksi on kevyempää (siis esim. kelluu) ja naarmuuntuu helpommin, muuten ei mitään kummempaa eroa. Tai siis tietty riippuu käyttötarkoituksesta, mutta tason rakennukseen käy molemmat.

Jaa viesti

Onko toi sitä aquarium soilia (mitä ikinä onkaan suomeksi)? Mulla on nyt japanintuliliskoilla pohjalla kekkilän rantakiveä (8-12 mm), mutta siinäkin on joukossa kiusallisen pieniä satunnaisesti. Olen vähentänyt ja vähentänyt soraa niin että nyt ruokailualue on laajalti paljas. Nehän kyllä haukkaa ahmiessaan kiveäkin, vielä ei onneksi kukaan ole nielaissut. Oon jopa miettinyt hiekkaan siirtymistä vaikka pidin sitä aluksi huonoimpana vaihtoehtona. Tuo puolittain paljas pohjakin kyllä näyttää mielestäni kivalta, kuin pohjalla olisi "ranta" :) mutapohja olisi varmaan paras tosiaan! Onnistuisikohan se....? :)

Ai niin, meidän tulareiden edellisessä kodissa pohjalla oli englannin jokikiveä, joka oli pomminvarmaa nielemisen kannalta, mutta siivoaminen soraakin hankalampaa (kokeilin aluksi sitäkin). Se oli kyllä pyöreää ja kivan näköistä, mutta hermot meni.

Jaa viesti

Eli tuossa on lisätietoa http://www.oliver-knott.com/naturesoil-bodengrund-aquarien+M52087573ab0.html. Ymmärtääkseni myös ihan akvaariokäyttöön.

Onko kukaan kokeillut muta/savipohjaa, meneekö siivoaminen hankalaksi tai pöllyääkö kovasti? Olen ymmärtänyt että hiekkaa käytettäessä se ei saisi olla kaikkein hienointa? Tuo AuSun mainitsema osittain paljas pohja alkaa kyllä houkutella kaikkia näitä vaihtoehtoja läpikäydessä. Voisikohan paljaan kohdan erottaa pohjamateriaalista jollain tapaa.. Ei kylläkään näytä yhtä luonnolliselta kuin osittain paljaaksi muuttuva pohja, mutta jotain "väliseinää" käytettäessä pystyisi minimoimaan ruokinta-alueelle tulevan pohjamateriaalin määrän.

Jaa viesti

Mulla on sitä jokisoraa noilla, ja tykkään. Ei tunnu siivoamisenkaan kannalta hankalalta, tosin en ole mikään himosiivoaja. Kaikki p*ska uppoaa kivasti sinne soran sekaan (sitä on useamman sentin kerros) eikä häiritse silmää :D Miinusta on se, että kasveja on vaikee istuttaa siihen.

Muta- tai savipohja kyllä periaatteessa kiinnostais. Tuskin se kamalasti pöllyää, kun ei noi mitään superkaivajia kuitenkaan ole. Paljas pohja tuntuu ajatuksena ikävältä, kun sehän heijastaa.

Jaa viesti

Päädyin nyt kokeilemaan savipohjaa terraario.netin ohjeita ja vaihtoehtoja selatessani. Tosiaan akvaarion haen ensi viikolla, mutta vielä en ala täyttää kun on muutto todennäköisesti edessä. Pitää miettiä mistä lähden kaivamaan sitten itse savea.

Rahkasammaleesta vielä, täytyykö luonnosta (oma tontti) kerättyä sammalta puhdistaa ennen käyttöönottoa muuten kuin huuhtelemalla vedellä?

Jaa viesti

Kerro kun homma etenee, mielenkiintoista! Luin myös nuo terr netin jutut mutta kuulosti ristiriitaiselta; toisaalla sanottiin ettei kannata koska savipohjasta ei ole etua verrattuna hiekkapohjaan, toisaalta kuvattiin helppona??? Mä en oo puhdistanu sammalia mut joku muu kommentoikoon oisko kuitenkin tarpeellista...

Jaa viesti

Kerron toki. Mitä nyt vanhemmista ketjuista satuin löytämään niin ei oltu sielläkään sen kummemmin puhdistettu sammalia tai nähty sitä kovin tarpeelliseksi. En kyllä edes tiedä miten noita muuten kuin vedellä voisi puhdistaa. Varmaan tosiaan riittää kunhan huuhtoo suurimmat roskat, liat yms. pois.

Jaa viesti

Mitenhän se luonnonsavi, pitäiskö sitäkin jotenkin puhdistaa? Kerro tosiaan kun saat kokemuksia, kiinnostaa!

Jaa viesti

Ajattelin mennä ihan terraario.netin ohjeiden mukaisesti, eli savi kaivetaan mahdollisimman syvältä ja puhtaalta alueelta (ei siis lannoitetusta pellosta tai vastaavista). Savi kuivatetaan ja murennetaan, jolloin juuret ja isommat roippeet saadaan pois, minkä jälkeen saven voi vielä kuumentaa.

Mitenköhän kasvit menestyvät savipohjassa.. Mitä mieltä olette, kannattaako kokeilla istuttaa suoraan pohjaan vai käyttääkö suosiolla ruukkuja/jotain muuta ratkaisua?

Jaa viesti

Voiko tuliliskot laittaa keltavatsakilpikonnan entiseen desinfioimattomaan akvaarioon vai voiko tularit saada jotain pöpöjä?

Jaa viesti

Voiko tuliliskot laittaa keltavatsakilpikonnan entiseen desinfioimattomaan akvaarioon vai voiko tularit saada jotain pöpöjä?

Jos allas on putsattu ja ehtinyt kuivahtaa konnan jäljiltä, en usko että mitään ongelmaa on.

Mitenköhän kasvit menestyvät savipohjassa.. Mitä mieltä olette, kannattaako kokeilla istuttaa suoraan pohjaan vai käyttääkö suosiolla ruukkuja/jotain muuta ratkaisua?

Mä laittaisin ruukkuja, olis varmaan helpompaa. Tai sit jotain kivien kanssa kikkailua, että ne saa pysymään siellä pohjassa.

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään