Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Raisa Ojaniemi

Hiekkaboat (Gongylophis colubrinus)

Recommended Posts

Jos tänne kehittelisi keskustelua lajista :) Keillä kaikilla mahtaakaan näitä nappisilmiä olla?

Kopioin tähän perään kirjoittamani hoito-ohjeen lajista jotta teksiti löytyisi täältäkin halukkaille ja myöhemmin tänään koitan kirjoitella kokemuksiani kasvattamisesta ja poikasten alkuun saattamisesta.

Kenian Hiekkaboa (Gongylophis colubrinus loveridgei)

Heimo: Boidae, Boat

Alaheimo: Erycinae, Vanhan maailman hiekkaboat

Suku: Gongylophis

Levinneisyys: Tansania, Kenia, Etiopia, Sudan, Pohjois-Somalia, Pohjois-Tsad, Länsi-Nigeria, Egypti ja Länsi-Libya.

Elinympäristö: Puoliaavikko ja puolikuiva pensas-savanni.

Olosuhteet & Terraario: Hiekkaboa tarvitsee hienoa hiekkaa terraarion pohjalle reilusti, minne voi kaivautua. Matalia kiipeily oksia/juurakoita/kiviä yöllisiin liikkumisiin kannattaa terraarioon laittaa, mutta ne täytyy muistaa laittaa terraarion pohjaan asti hiekkaan upoksiin, jottei käärme kaivautuessaan jää niiden alle.

Aikuiselle hiekkaboalle terraarion minipohjan koko on 60x40cm. Poikanen kannattaa pitää pienemmässä kasvamassa. Terraarion toiseen päätyyn lisätään lämmittelypaikka lämpölampun avulla. Lämpömatto pohjalla ei sovi, sillä liian kuumalla hiekkaboa kaivautuu syvemmälle hiekkaan viilentymään. Lämmittelyalueen lämpötilan tulee olla noin 35 celciusastetta muun terraarion lämmön ollessa noin +25 astetta.

Ulkonäkö: Hiekkaboa on tukena, kömpelönoloinen pieni käärme jolla on pieni pää ja pienet silmät. Häntä on lyhyt, uroksilla häntä on hieman pidempi kuin naarailla. Hiekkaboan suomut ovat takapäässä ja hännässä "karkeammat", taitetut. Pääpuolella suomut ovat sileät. Aikuinen uros kasvaa noin 40-50cm pituiseksi ja naaras 60-90cm pituuteen.

Ruokailu: Syötetään sopivan kokoisia hiiriä. Vaikka pää lajilla onkin pieni, pystyy hiekkaboa syömään kookkaitakin saaliita. Omat aikuiseni ovat syöneet toisinaan myös kananpoikia.

Käyttäytyminen: Hiekkaboa on yöaktiivinen laji joka pimeän tullen möyrii terraariossaan ja kiipeilee. Kädessä laji on rauhallinen ja muutenkin todella kiltti laji. Terraariosta pois otettaessa kannattaa ottaa käsineet tai koukku avuksi, sillä lajin luontainen saalistusvaisto on iskeä kiinni hiekan pinnalla liikkuvaan saaliiseen (käärme ei siis aina sieltä hiekan seasta erota onko se hiiri vai vain hoitajan käsi). Tämä ei siis tee käärmeestä vihaista lajia vaan kyse on vaistosta.

Lisääntyminen: Lisääntyy melko helposti joten urosta ja naarasta ei pidä asuttaa yhdessä mikäli ei aio poikasia teettää.

Muuta: Laji on todella vahva kokoisekseen joten terraarion kannen/lasien on oltava huolella kiinni esim. lukolla. Mm. smart store-laatikosta on hiekkaboa kammennut itsensä ulos. Lajia voi asuttaa useampia saman kokoisia ja saman sukupuolen omaavia yhdessä!

Ja näin lopuksi muutamat kuvat lajista (kaikki omia elukoitani):

10.10.2010 syntyneitä poikasia, ylempi keltasävyinen ja alempi orenssisävyinen, normaaleita oletetttavasti kummatkin...

IMG_3130.jpg

IMG_3129.jpg

noin 10v. oletettavasti anery naaras

IMG_2995.jpg

täysikasvuinen anery-uros

IMG_2959.jpg

Koitan tänään näpsiä kuvia vielä muutamasta aikuisesta yksilöstä, toinen poikueen emo joka on erittäin oranssi sekä uroksesta jolla on hyvin melanistinen väritys.. Normaalissakin värissä on siis paljon mielenkiintoisia variaatioita.

Itseni olisi tarkoitus vielä hankkia lisää värimuotoja.. Ensi kesänä saattaa olla täällä syntymässä jopa snow-väriä.

• Like 1

Jaa viesti

Heippa! Itselläni on viljakäärmeitä 3 kappaletta, mutta olen juuri sopivasti tätäkin lajia tutkiskellut! ;) Kiinnostaisi kuulla vähän omia kokemuksiasi lisää. Ainoa vaan että tykkiään kyllä enemmän noista "keskikokoisista" käärmeistä, mutta jotenkin tää hiekkajuttu tässä viehättää. :P

Jaa viesti

Itseänikin kiinnostaa aivan valtavasti kyseinen käärme. Tarkoitus olisikin jossain vaiheessa hankkia hiekkaboa-lapsonen, kunhan saa rahoituksen järjestymään :D

Sellaista kyselisin että kun meillä on "ylimääräisenä" L50xK30xS30 kokoinen vanha akvaario, niin olisko se sopivan kokoinen poikashiekkaboalle?

Jaa viesti

Nää on kyllä sellaisia kompakteja lieroja, kivoja kädessä kun todella harvoin sinkoilevat mihinkään. Yleensä vain katselevat ja ihmettelevät. Ovat vähän kuin käärmemaailman kehonrakentajia. Mitähän näistä "tarinoisi"..

Noista omista poikasista, lisääntymisestä jne voisin vähän nyt sitten kirjoittaa. Tämä lajihan voi lisääntyä vuoden ympäri ja synnyttää eläviä poikasia (joissain harvoissa tapauksissa netistä lukemani mukaan on muninut heikkoja munia, jotka omistaja oli hautonut loppuun). Laji myös lisääntyy helpolla ja se onkin se ainoa helppo asia poikasten teettämisessä. Kantoaika voi olla puolikin vuotta, tarkkoja aikoja en ole saanut laskettua, mutta kantoaika on pitkä (ja ah, odottavan aika vielä pidempi!). Naaraan synnytyksen lähestyessä uros pitää ottaa terraariosta pois (jos yhdessä asuttaa sen aikaa) sillä uros syö helposti vastasyntyneitä poikasia - kuten meillä kävi. Poikaset luovat nahkansa kahden viikon kuluessa syntymästä. Tuolloin kannatata yhtä karkkilaatikon kulmaa kastella (hiekan siis ollessa pohjamatskuna) niin nahanluonti sujuu moitteetta. Poikaset ovat todella vaikeita saada starttaamaan ilman elävää pinkkiä, omani olivat kuukauden syömättä kunnes päätin ottaa elävät pinkit käyttöön. Elävän pinkin avulla poikaset alkoivat yksi kerrallaan syömään (osa heti, osa vasta paljon myöhemmin), mutta kun ruoka oli alkanut uppoamaan niin pakastettu, todella lämmin pinkki kelpasi mukisematta myös. Poikasilla olen pitänyt vähintään viikon väliä ruokinnoissa. Tiheämmin tarjottuna ei ruoka ole läheskään aina kelvannut. Poikaset kannattaa ruokkia omaan boksiinsa, varovasti pään kohdalla pinkkiä liikuttaen - pinkin on oltava täysin kuiva jotta hiekkaa ei joutuisi käärmeen ruoansulatukseen (tällä tavalla siis sitä ei juurikaan joudu :)).

Että tällaista painimista poikasten kanssa on täällä ollut, mutta mikä ihanempaa kuin huomata ruoan uppoavan useampien harmaiden hiusten saamisen jälkeen! Alkuvaiheessa iski paniikki, että kuoleeko nää nyt mun käsiini ja viestittelin myös ruotsalaisten kasvattajien kanssa heiltä paljon apua saaden :)

Eroa kuulemma on siinä, milloin poikaset syntyvät - keväällä/kesällä syntyneet ovat kuulemma helpompia starttaamaan kuin myöhään syksyllä/talvella syntyneet. Kauhulla odottelen tuon yhden naaraan ylläripoikueen synnytystä..

Sellaista kyselisin että kun meillä on "ylimääräisenä" L50xK30xS30 kokoinen vanha akvaario' date=' niin olisko se sopivan kokoinen poikashiekkaboalle?[/quote']

On ihan sopivan kokoinen missä saa kasvaakin pidemmän aikaa :)

Jaa viesti

Meillä tuollaisia on ollut jo kohta kolme vuotta ja hauskoja "etanoitahan" nuo ovat, mutta koska mielenkiinto on enemmänkin noissa viljakäärmeissä ja australialaisissa pytoneissa, niin jouduin laittamaan pariskunnan myyntiin, jotta tila ei lopu kesken. Ensimmäisen kerran kun hiekkaboan sai käteen se tuntui jotenkin oudolta, ei yhtään käärmemäiseltä, sillä nämä eivät kierry sormien/ranteen ympärille kuten esim. viljakäärmeet/kuningaspytonit, koska eivät siihen kykene. Käärmettä saikin käsitellä vähän niin kuin hamsteria; kättä toisen eteen käärmeen liikkuessa. :D

Laji on kyllä erittäin helppohoitoinen, tärkein vaatimus näillä on se hiekka terran/boksin pohjalle ja tietty pieni vesikuppi. Meillä ei ihmeempiä koristuksia muuten boksissa ole, muutaman ison kiven olen upottanut pohjaa, jotta vähän on erilaista alaa hiekankin alla, oksia tai piiloja ei hiekan päällä ole. Lisäksi olen huomannut, että paras asumus näille on iso smarttilaatikko; hiekkaa saa laitettua reilusti pohjalle ja silti hiekan pinnan ja kannen väliin jää tarpeeksi tilaa, ettei boan voimat riittä työntämään kantta auki. Näinkin kun nimittäin on tehnyt, uskomattoman vahvoja pirulaisia siis. ;)

Mutta suosittelen kyllä lämpimästi! Sopii hyvin myös aloittelijoille!

Edited by nanno

Jaa viesti

Meille olisi tulossa huomenna ensimmäinen hiekkaboa (Raisalta B) ). Pienen poikasen kodiksi olen kaavaillut Ferplastin geo flat small-muoviboksia, ja kasvaessaan pääsee sitten ihan lasiterraarioon.

Ennestään meillä on yksi kuningaspyton ja on kokeiltu myös rottiksia, mutta eniten tosiaan pidän näistä jykevistä ja rauhallisista käärmeistä :>

Jaa viesti

Olisin kyseistä lajia hankkimassa.Kuinka kauan voi olla faunaboksissa ennen kuin tarvii siirtää lopulliseen terraan? syökö pienenä kokonaista pinkkiä vai pitääkö syöttää osina?olisin tässä suunnilleen kesän alussa hankkimassa tälläista jos on jotain kasvattajia ketkä voi sillon myyä niin ilmottakaaha;) voin toki voia aikasemminki ottaa mutta en vielä kun ei rahaa ole:( Ja kertokaa mielellään muutakin lajiin liittyvää.:)

Aloitus siirretty aiemmin aloitettuun ketjuun lajista

- nanno

Edited by nanno

Jaa viesti

jollkin oli jo hyvät ohjeet. enemmän riippuu "astian" pohjapinta-alasta esim itse laittaisin suureen matalaan akvaarioon.

Jaa viesti

Olen hankkimassa matelijaa lemmikiksi, ja tunnen suurta mielenkiintoa käärmeisiin.

Siis: Sopiiko kenian hiekkaboa ensikäärmeeksi, millainen terran sisustus tulisi olla, paljon maksaa ja kelpaako 80X40X40 terra yhdelle hiekkikselle? Ja mites lämmitys?

Minulla on tuo 80X40X40 terra josta puuttuu kansi, miten siihen saisi kannen jotta käärme ei karkaa? Ja pitääkö kenian hiekkaboaa pitää päivittäin vapaana ja miten kauan?

Ja mitä ne syö?

Sori jos kyselen tyhmiä, turha aukoo et ei kannata hommata jos ei tiiä mitään lajista, mutta en netistä vain löytänyt mitään tietoa. En siis ole kovin hyvä tiedonhankkija ^^

Jaa viesti

Ihan alkuun täytyy huomauttaa, että käärme ei ole ns. perinteinen lemmikki, jota voi sylitellä päivittäin tai pitää vapaana asunnossa. Käärmeet, kuten kaikki matelijat, viihtyvät parhaiten omassa terraariossaan omassa rauhassa. Matelijat ovatkin enemmänkin "seurattavia" harrasteeläimiä, kuten vaikkapa akvaariossa olevat kalat.

Mutta itse aiheeseen. Kannattaa lukaista tämä ketju läpi, niin moni asia aukenee sinulle. ;) Minusta hiekkaboa sopii kyllä ensikäärmeeksi, mutta "huonona puolena" lajista pitää sanoa se, että hiekkaboat elävät hiekan alla, eli hämäräaktiivisena lajina ei terraariossa päivisin paljoa eloa näy. Sen sijaan käärmeen asuttaminen ja hoito on hyvin helppoa.

Jaa viesti

Pakko nyt kommentoida tähän :laugh: Itse aivan myyty kun Raisalta poikasen hain.Tosi sympaattisia otuksia,näyttää siltä että "hymyilee" :P .Luonnetta tuntuu kaverilla olevan ruoka-aikaan,mutta verrattuna viljalapsosiin niin todella rauhallinen,"Havukka-ahon ajattelija"-tyylinen pikku matonen.Elikkä suosittelee kovasti!

Jaa viesti

Olisin kiinnostunut hiekkaboasta lemmikkinä. Minulla on tyhjä, keskikokoinen (n. 80x50x40) akvaario, josta saisi terran suhteellisen helposti.

Olisin kiinnostunut nimenomaan poikasen hankinnasta, joten voiko poikasen laittaa heti noin suureen vai kannattaako sitä ensin kasvattaa jossain pienemmässä "laitoksessa"?

Nuorelle aikuiselle tuo vanha akvaario varmasti sopii, mutta minkä kokoisia terroja muilla hiekkaboien omistajilla on täysikasvuisille yksilöille?

Kuinka vaikeaa on löytää hyviä hiekkaboan poikasia? Meinaan että kannattaako minun jo nyt alkaa olla kasvattajiin yhteydessä mikäli hankinta on ajankohtainen loppukeväästä/alkukesästä, vai olenko jo nyt myöhässä tuota ajankohtaa ajatellen?

Jaa viesti

Olisin kiinnostunut hiekkaboasta lemmikkinä. Minulla on tyhjä' date=' keskikokoinen (n. 80x50x40) akvaario, josta saisi terran suhteellisen helposti.

Olisin kiinnostunut nimenomaan poikasen hankinnasta, joten voiko poikasen laittaa heti noin suureen vai kannattaako sitä ensin kasvattaa jossain pienemmässä "laitoksessa"?

Nuorelle aikuiselle tuo vanha akvaario varmasti sopii, mutta minkä kokoisia terroja muilla hiekkaboien omistajilla on täysikasvuisille yksilöille?

Kuinka vaikeaa on löytää hyviä hiekkaboan poikasia? Meinaan että kannattaako minun jo nyt alkaa olla kasvattajiin yhteydessä mikäli hankinta on ajankohtainen loppukeväästä/alkukesästä, vai olenko jo nyt myöhässä tuota ajankohtaa ajatellen?[/quote']

Poikasethan ovat HYVIN pieniä, noin 15cm mittaisia ja kasvavat siitä suht verkkaista vauhtia (ottaen huomioon, että aikuiskokokaan ei ole iso). Itse suosittelen poikaselle esim. 10litraista Smart Store-laatikkoa kunnes kasvaa isommaksi. Syynä tähän on lähinnä poikasen helpompi löytäminen hiekan seasta jossa ne on yleensä aivan uppeluksissa :) Mainitsemasi terraario on vallamn mainion kokoinen aikuiselle hiekkaboalle, urokselle tai naaraalle.

Itse taidan olla tällä hetkellä ainoa hiekkaboakasvattaja suomessa (jos on joku muukin niin hihkaskaa :D) ja poikasia on tulossa taas tänä vuonna. Ajankohtaa en osaa suoralta kädeltä sanoa kun nämä odottavat poikasia pitkään ja lisääntyvät vuoden ympäri. Mutta viime syksystä on naaraita ollut urosten kanssa yhdessä ja erivärisiä poikasia on luvassa.. Viime loppuvuoden poikueesta saattaa olla yksi poikanen vielä vapaana.

Kauppatorillakin on ollut kaupan nuoria hiekkaboia, ne ovat kaikki ilmeisesti olleet ruotsista tuotuja.

Jaa viesti

Itselläni on ollut Kenian hiekkaboa pariskunta syyskuusta -10 asti.

Haettu Ruotsin messuilta ja matoset ovat vuosimallia -09.

Vuoden verran näistä lueskelin kirjoista ja netistä ennenkuin niitä hommasin ja mitään ongelmaa ei ole ollut kun tietää mitä tämä laji vaatii.

Todella mahtavia otuksia.. ja todellakin voin suositella aloittelijallekkin.

Hiekkaboa on kiva vastakohta viljakäärmeelle, koska on aivan erilainen olemukseltaan, kropaltaan ja liikkeiltään.

Mielenkiinnosta kyselisin muiden käyttämää pohjamatskua ??

Itselläni on käytössä eläiliikkeestä ostettua ja hiekkaboille tarkoitettua vaaleaa pyöreärakeista rantahiekkaa (Beach sand), jonka ei pitäisi vaurioittaa käärmeen silmiä. Täällä meilläpäin kyseinen hiekka on 5kg pusseis ja maksaa n. 9€

Jaa viesti

Itselläni on käytössä eläiliikkeestä ostettua ja hiekkaboille tarkoitettua vaaleaa pyöreärakeista rantahiekkaa (Beach sand)' date=' jonka ei pitäisi vaurioittaa käärmeen silmiä. Täällä meilläpäin kyseinen hiekka on 5kg pusseis ja maksaa n. 9€[/quote']

Meillä on käytössä hienoin hiekkapuhallushiekka. 5e/25kg säkki.. ja toimii mainiosti, vaikka hommaa onkin aluksi pölinän poistamisessa. Aikuisille aion kokeilla hienon ja hitusen karkeamman hiekkapuhallushiekan seosta. :)

Jaa viesti

Itse taidan olla tällä hetkellä ainoa hiekkaboakasvattaja suomessa (jos on joku muukin niin hihkaskaa :D)

Näin se taitaa Raisa olla.. Mut perästä tullaan :) ..Eli tarkoitus on myös rueta kasvattamaan tätä mahtavaa lajia ja tarkoitus olis jossai vaihees ettii muunkin värisiä yksilöitä kasvatukseen.

Jaa viesti

Meillä on käytössä hienoin hiekkapuhallushiekka. 5e/25kg säkki.. ja toimii mainiosti' date=' vaikka hommaa onkin aluksi pölinän poistamisessa. Aikuisille aion kokeilla hienon ja hitusen karkeamman hiekkapuhallushiekan seosta. :)[/quote']

Okei.. Itse oon miettiny tota samaa, mut en oo uskaltanu kokeilla.

Eikö toi hiekkapuhallushiekka tartu sit silmiin ja suupieliin ?

Tuleeko tukoksia jos hiekkaa joutuu suuhun ?

Jaa viesti

Kiitos kommentista Raisa. Ilmoittele ihmeessä kun poikasia alkaa taas ilmestymään ja mikäli tuo vanhempi poikanen on vielä myöhemmin keväällä vapaana, niin voisi toki sekin kiinnostaa :)

Pitää vaan ensin hankkia noita lämpölamppuja ja muita juttuja. Mikä on muuten pk-seudulla fiksun hintainen paikka noiden varusteiden hankintaan? Smart boxeja nyt tietty saa joka cittarista/prismasta, mutta lämpölamppu ja sopiva hiekka ym..

Miten muuten tuon smart boxin kanssa olette toimineet, että olette saaneet lämpölamput kannesta läpi ja riittävästi ilmanvaihtoreikiä? Ja riittääkö smart boxin kannen kiinnikkeet pitämään kannen paikoillaan vai tarvitseeko siihen laittaa lisävarusteluja, jotta luikero ei tule läpi?

Itse kiinnostuin hiekkaboista juuri niiden mahtavan luonteikkaan ulkonäön vuoksi. Eivät ole mitään tavisluikeroita ja pään ilmekin on niin veikeä. Myös elintavat on todella kiinnostavat ja varmasti jaksan tuijottaa yöt pääksytysten kärmeksen touhuja hiekassa :whistle:

Aiemmin minulla on ollutkin vaihtolämpöisistä lemmikeistä nelivarvaskilpikonna ja perheessäni oli aikanaan myös iguaani, jota tuli hoidettua kuin omaa vaikka olikin veljeni lemmikki. Käärmeiden kanssa olenkin sitten aloittelija, mutta kun tapana on ahmia kirjallisuutta muutenkin niin nyt sitten on käärmeaiheiset opukset huudossa;) Onko muuten hiekkaboista mitään erityisesti lukemisen arvoista kirjallisuutta tai julkaisuja netissä?

Jaa viesti

Itselläni on käytössä eläiliikkeestä ostettua ja hiekkaboille tarkoitettua vaaleaa pyöreärakeista rantahiekkaa (Beach sand)' date=' jonka ei pitäisi vaurioittaa käärmeen silmiä. Täällä meilläpäin kyseinen hiekka on 5kg pusseis ja maksaa n. 9€[/quote']

Meillä on käytössä hienoin hiekkapuhallushiekka. 5e/25kg säkki.. ja toimii mainiosti, vaikka hommaa onkin aluksi pölinän poistamisessa. Aikuisille aion kokeilla hienon ja hitusen karkeamman hiekkapuhallushiekan seosta. :)

Meillä myös hiekkapuhallushiekkaa, hienointa sekotettuna hieman karkeampaan ja hyvin toimii! Kuitenkaan nuo hiekkikset eivät tarvi sitä hienointa loistavan "kaivuunokkansa" takia, joten karkeampikin käy vallan hyvin.

Niin ja meillä nuo hiekkaboat ovat tuotu Saksasta 2008 ja ovat itse asiassa hiljaisessa myynnissäkin. Kiirusta niiden poissaamiselle ei ole, mutta myyntiin lähtivät muihin lajeihin panostamisen vuoksi. :)

Edited by nanno

Jaa viesti

Tosi hiljases kun on noin pienellä kirjoitettukin :woohoo:

Täytyypäs seuraavaks hakee säkki tuota puhallushiekkaa. Toi Beach sand on siitä huonoo että kun se on melkein valkoista niin se näyttää tosi sotkuiselta kun kerran kaverit siinä pyörähtää.

Kuis te ootte pessy ton puhallushiekan ? ..jonku harson läpi vai miten ?

Niin ja ootteko syöttäny terraan päin vai syötättekö erillises lootas matoset ?

Jaa viesti

Se on kyl jännää et näis matosis on eroja niinkuin meis ihmisiskin.

Mulla taas ei oo mitään ongelmaa syöttää erillises lootas.. ja siks toiseen toi Beach sand on toisaaltaan niin isorakeista (vaikkakin pyöreä rakeista) etten uskalla syöttää terras ettei kaverit niele niitä palleroita :)

Jaa viesti

Nevelle laitettu yksäriä. ;)

Kuis te ootte pessy ton puhallushiekan ? ..jonku harson läpi vai miten ?

Niin ja ootteko syöttäny terraan päin vai syötättekö erillises lootas matoset ?

Itse en ole pessyt hiekkaa, kuten en myöskään käytä muitakaan pohjamateriaaleja uunissa tms, en vain koe sitä tarpeelliseksi. Hiekkapuhallushiekka kuitenkin on ehtaa tavaraa enkä usko, että niissä on jäämiä mistään eläimille myrkyllisistä materiaaleista.

Ja meillä syödään myös suoraan laatikkoon. Syy siihen on yksinkertaisesti boien saalistustapa; hiekan alta ponkaistaan täysillä uhriin kiinni. Erillisessä boksissakin olen yrittänyt syöttää, mutta huomattavasti paremmin kelpaa kun heiluttelee ja liikuttelee hiekan päällä. Itse myös kuivaan hiiret huolellisesti ennen syöttöä, jolloin hiekkaa ei oikeastaan jää ollenkaan ruokaeläimeen kiinni.

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään