Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
dada

Viljakäärmeen poikasen asumus

Recommended Posts

Minkä kokoinen tulee olla ensimmäisen asumuksen?

Terraarion, faunaboxin tai kannellisen muovilaatikonkin olen lukenut käyvän,

mutta minkä kokoisen?

Mitä pohjalle, talouspaperia?

Jaa viesti

Poikaselle sopiva terraario on n.15-30 litraa. Talouspaperi on ehkä paras pohjamateriaali, koska silloin voi syöttää poikasen sen omassa terraariossa eikä tarvi huolehtia että se nielisi jotain hiiren mukana.

• Like 1

Jaa viesti

Terve!

Onko 63l terra liian suuri kahdelle poikaselle? Kuinkahan kauan asustelevat noissa poikasterroissa ennen kuin voi siirtää lopulliseen kotiin?

Jaa viesti

Miten mä olen käsittänyt, että noi poikaset pitäisi pitää erillään? Hyvinkin mahdollista, että mä olen väärässä?

Mua kiinnostaa myös tällänen;

Jos aikuisen terraarion minimikoko on matelijat.infon mukaan 70 cm (leveys), 40 cm (syvyys) ja 35 cm (korkeus) joka on mun mielestä ihan liian pieni..

niin saako 110cm (leveys), 90cm (syvyys), 50cm (korkeus) sisustettua toimivaa?

TAI saako siitä toimivaa muokkaamalla jotenkin? Mahdollisuus kääntää se esim. niin että olisi 110cm leveys, 50cm syvyys, 90cm korkeus? mutta oisko siinä sitten liian vähän lattiapinta-alaa?

Tällänen olisi valmiina saatavilla..

Edited by dada
lisäys tekstiin

Jaa viesti

Poikaset on juu hyvä pitää erillään, ja yhdistää aikaisintaan kun niillä on painoa 30g tai mielellään vielä enemmän. Ja kahden yhdistettävän viljan tulee olla hyvin samankokoiset.

Itse kääntäisin tuon niin, että pohja on 110x50 ja korkeutta 90cm. Viljat kyllä kiipeilee silloin tällöin, jos siihen on mahdollisuus. Mä rakentelisin tasoja niin, että terraan tulee limittäin 2 tai 3 kerrosta, mutta jostain kohdista terralla on korkeutta se täydet 90cm. Avoimeen kohtaan kiipeilypuita kattoon asti niin, että käärmy voi kiivetä eri tasoille joko puita pitkin tai esim. kalliotaustaa pitkin, jos sellaista käyttää.

Kalliotaustan voi tehdä styroxtaustoista, jota saa monista eläinkaupoista. Kannattaa päällystää se perinteisellä saumauslaastilla (ja käyttää saumavahvistetta, jotta se ei halkeile kuivuessaan) ja halutessaan lakata venelakalla. Saumalaastin rosoisen pinnan ansiosta käärmeet pystyy kiipeämään kallioseinää pitkin.

Jaa viesti

marinneli kirjoitti:

Poikaset on juu hyvä pitää erillään, ja yhdistää aikaisintaan kun niillä on painoa 30g tai mielellään vielä enemmän. Ja kahden yhdistettävän viljan tulee olla hyvin samankokoiset.

Itse kääntäisin tuon niin, että pohja on 110x50 ja korkeutta 90cm. Viljat kyllä kiipeilee silloin tällöin, jos siihen on mahdollisuus. Mä rakentelisin tasoja niin, että terraan tulee limittäin 2 tai 3 kerrosta, mutta jostain kohdista terralla on korkeutta se täydet 90cm. Avoimeen kohtaan kiipeilypuita kattoon asti niin, että käärmy voi kiivetä eri tasoille joko puita pitkin tai esim. kalliotaustaa pitkin, jos sellaista käyttää.

Kalliotaustan voi tehdä styroxtaustoista, jota saa monista eläinkaupoista. Kannattaa päällystää se perinteisellä saumauslaastilla (ja käyttää saumavahvistetta, jotta se ei halkeile kuivuessaan) ja halutessaan lakata venelakalla. Saumalaastin rosoisen pinnan ansiosta käärmeet pystyy kiipeämään kallioseinää pitkin.

kiitos paljon vastauksestasi.

Mietin vain edelleen vaihtoehtoja välillä, on tuo valmiina oleva terra tai sitten rakennetaan vitriinistä.

Tossa valmiina olevassa on semmoinen pienoinen ongelma..

Tämä oltaisiin siis saamassa ystävältä ja se on ollut heidän kilppareillaan aiemmin,

joten toiminu niin, että korkeutena on ollut tuo 50cm.. siinä oli ollut irrallisena kaksi "katto"lasia, joista toinen on sitten mennyt rikki..

onko ideoita toteutukseen, mitä ja miten saada ovet siihen paikalle,

mikäli se asetettaisiin niin, että entinen katto vaatii etulasit (liukuovi tms.. )..

Jaa viesti

Lasiliikkeeseen vaan mittojen kanssa. Sieltä saa näppärästi teetettyä liukulasiovet kiskoineen päivineen.

Mutta muistakaapas riittävä ilmanvaihto. Yleensä jos vanhaa allasta käyttää terrana, katoksi laitetaan reikäpelliä tms. takaamaan riittävä ilmanvaihto. Isojen altaiden kohdalla tosi epäkäytännöllinen ratkaisu. Kun käärme on mytyllä altaan peränurkassa, sitä ei tahdo yltää ottamaan pois 50cm korkeasta ja 90cm leveästä altaasta, jos katon kautta pitää operoida.

Edited by marinneli

Jaa viesti

Lasiliikkeeseen vaan mittojen kanssa. Sieltä saa näppärästi teetettyä liukulasiovet kiskoineen päivineen.

Mutta muistakaapas riittävä ilmanvaihto. Yleensä jos vanhaa allasta käyttää terrana' date=' katoksi laitetaan reikäpelliä tms. takaamaan riittävä ilmanvaihto. Isojen altaiden kohdalla tosi epäkäytännöllinen ratkaisu. Kun käärme on mytyllä altaan peränurkassa, sitä ei tahdo yltää ottamaan pois 50cm korkeasta ja 90cm leveästä altaasta, jos katon kautta pitää operoida.[/quote']

Jep, tätä olen itsekin ajatellut.

Saa nähdä, mitä tässä nyt tekee..aikaa onneksi vielä hetki rakennella ja puuhastella :D

Jaa viesti

Heips, osaisko joku auttaa että kuinka kauan pystyisin pitämään 29.7 syntynyttä viljakäärmettä

tämän kokoisessa terraariossa:

31 syvyys

76 leveys

41 korkeus

Siirto siis tapahtuisi viikon sisällä tuohon terraan.

Jaa viesti

Minua kiinnostaisi nähdä millaiset vauvaboksit teillä on esimerkiksi lämmön ja valaistuksen suhteen? Olisiko kellään kuvia, tai osaisiko joku selittää miten tuollaiseen boxiin voidaan kiinnittää valo ja olisiko esim. lämpömatto sinne hyvä? Tyhmiä kysymyksiä, mutta parempi kysyä nämä ennen viljiksen hankkimista :whistle:

Jaa viesti

Heips' date=' osaisko joku auttaa että kuinka kauan pystyisin pitämään 29.7 syntynyttä viljakäärmettä

tämän kokoisessa terraariossa:

31 syvyys

76 leveys

41 korkeus

Siirto siis tapahtuisi viikon sisällä tuohon terraan.[/quote']

Vaikuttaa kyllä vähän liian isolta boksilta noinkin pienelle käärmeelle. Itselläni on syksyllä -09 syntynyt viljanaaras faunaboksissa, joka on tuosta pienempi, ja ajattelin kesällä katsella, josko siirtäisin neidin isompaan.

Jaa viesti

^Ihan mielenkiinnosta, miten terraario voi olla liian iso? Eikai ne poikaset luonnossakaan aikuisiksi kasva 1/4 m2 pläntillä?

Jaa viesti

^Ihan mielenkiinnosta' date=' miten terraario voi olla liian iso? Eikai ne poikaset luonnossakaan aikuisiksi kasva 1/4 m2 pläntillä?[/quote']

lähes jokaisen käärmelajin poikaset stressaavat liian suurta tilaa... liikaa ns. vaaratekijöitä. tokihan terraario saa olla isompi mutta se pitää täyttää kasvillisuudella ja suurella määrällä piiloja..

jottei tila ole liian avara.

Jaa viesti

No ei tietenkään kasva, mutta nämä lemmikkeinä sukupolvia eläneet pullamössöviljikset saattavat saada hepulin liian isoissa laatikoissa -> stressaantuvat, lakkaavat syömästä jne.

Ahaa, Wilmeee ehtikin ensin.. :) Tuossahan se oleellisin tulikin jo. Eli avara tila kauhistuttaa näitä pieniä, jotka ovat ruokaa kaikille.

Jaa viesti

Eikä kyllä muutenkaan ole kovin oleellista verrata luonnonoloja terraario-olosuhteisiin tuolla lailla. Luonnossa käärme pääsee hakeutumaan itse paikkaan, mikä siitä tuntuu turvalliselta, terraario-olosuhteissa ne pitää ihmisen luoda.

Jaa viesti

Minua kiinnostaisi nähdä millaiset vauvaboksit teillä on esimerkiksi lämmön ja valaistuksen suhteen? Olisiko kellään kuvia' date=' tai osaisiko joku selittää miten tuollaiseen boxiin voidaan kiinnittää valo ja olisiko esim. lämpömatto sinne hyvä? Tyhmiä kysymyksiä, mutta parempi kysyä nämä ennen viljiksen hankkimista :whistle:[/quote']

Meillä on käytössä valkoisia ja läpinäkyviä bokseja, joiden alta/sivusta menee lämpökaapeli. Vastaavasti myös lämpömatto kelpaisi alle tai sitten faunoja/smartteja käytettäessä lämpölamppukin.

Itse en kuitenkaan suosittele lämpömattoa JA valaistusta poikasbokseihin (ellei käytä led-valoa), jottei lämmöt nouse pienessä purkissa liiaksi. Muutoinkaan viljakäärme ei tarvi erillistä valaisinta jos vain huoneen valo tai luonnonvalo sen boksiin yltää.

Jaa viesti

Eikä kyllä muutenkaan ole kovin oleellista verrata luonnonoloja terraario-olosuhteisiin tuolla lailla.

Miksi ei? Koska tiedä käärmeiden poikasista mitään, niin mielestäni kysymykseni oli hyvinkin järkevä. Ainahan sille joku syy on miksi asiat tehdään niin tai näin, ja tämäkin selvisi kysymällä.

Jaa viesti

Eikä kyllä muutenkaan ole kovin oleellista verrata luonnonoloja terraario-olosuhteisiin tuolla lailla. Luonnossa käärme pääsee hakeutumaan itse paikkaan' date=' mikä siitä tuntuu turvalliselta, terraario-olosuhteissa ne pitää ihmisen luoda.[/quote']

Nyt puhut vähän, mutta asiaa.

Jaa viesti

Minua kiinnostaisi nähdä millaiset vauvaboksit teillä on esimerkiksi lämmön ja valaistuksen suhteen? Olisiko kellään kuvia' date=' tai osaisiko joku selittää miten tuollaiseen boxiin voidaan kiinnittää valo ja olisiko esim. lämpömatto sinne hyvä? Tyhmiä kysymyksiä, mutta parempi kysyä nämä ennen viljiksen hankkimista :whistle:[/quote']

Tässä oma virtys http://img5.imagevenue.com/img.php?image=15945_CIMG3855_122_210lo.JPG Tuossa on toi punainen infrapuna valo päällä 24/7 koska kämppä on muuten niin pirun kylmä ja sitten päivisin spotti tuomassa lämmittelyalueelle lisää lämpöä. Tuo spotti on perus lattialamppu joka toimii myöskin lukulamppuna itselleni ku sänky on tuossa vieressä. Infravalo taas on luudan varressa kiinni jonka laitoin teipillä pöydän jalkaan kiinni. Lamppu oli lemmikkiliikeestä hankittu ja siinä valmiina kiinnikkeet joten piti vaan ruuvi laittaa luudanvarteen ja sitten lamppu siitä roikkumaan. Virityksiä on varmasti vaikka minkänäköistä, kattoo vaan mikä sopii omaan kämppään ja boksiin :)

Jaa viesti

Mahtaako tuollainen 50x35x35 (pituus, korkeus, leveys) olla liian iso viljispoikaselle, vai olisiko tuollainen ison koon faunaboksi parempi? Milloin poikasen voi sitten siirtää vähän isompaan terraarioon?

Jaa viesti

Mahtaako tuollainen 50x35x35 (pituus' date=' korkeus, leveys) olla liian iso viljispoikaselle, vai olisiko tuollainen ison koon faunaboksi parempi? Milloin poikasen voi sitten siirtää vähän isompaan terraarioon?[/quote']

No.. on se ehkä hieman iso jos multa kysytään. Poikaselle riittää kovasti alkuun Faunaboksi joka on mitoiltaan n. 35x35x20 (pit. kork. lev.) ..noi mitat ei oo ihan sentilleen, mut tota kokoluokkaan löytyy eläinliikkeistä faunabokseja sopuhintaan.

Terran kokoa vaihdetaan kasvun mukaan.. joka ei tietenkään tarkoita et pitäis ostaa 10 eri terraa käärmeelle, mut 2-3 terraa on ihan jees.

Nyrkkisääntönähän on että terraarion pisimmän sivun pitäisi olla vähintään 2/3 osaa käärmeen pituudesta.. Eli jos poikanen on esim. 30cm pitkä tulisi terraarion pisimmän sivun olla vähintään 20cm.. ja niin eespäin.

Jaa viesti

Suunnitelmissa olisi ostaa viljisvauva tämän kesän aikana, eläinkaupasta jo kävin kyselemässä ja he lupasivat olla yhteydessä kasvattajiin.

Yhtenä (huom. vain yhtenä ;) ) isona syynä siihen miksi viljiksen itselleni haluan on se, että haluan kotiimme jotain kaunista katseltavaa ja en ole kukka-ihmisiä ollenkaan. Ongelmaksi mielessäni on muodostunut se, että pienelle vauva-käärmeelle sopiva asumus olisi tietysti faunaboksi tms. mutta miten sisustaa se kauniiksi, eikä niin että se näyttää vain käärmeen säilytyslaatikolta? Ymmärrän että kasvattajilla vauvakäärmeiden laatikot eivät ole välttämättä mitään taidonnäytteitä, mutta entäs kun minun pieni kärmekseni on tarkoituksellisesti esillä faunaboksissa todennäköisesti vuoden päivät - olisi kiva että käärmeen lisäksi sen koti olisi esteettisesti nautittava :laugh:

Olisiko teillä siis kuvia omista faunabokseista / muovilaatikoista, joissa pikkuisia käärmeitänne asutatte? Tai kerrotteko onko siellä tekokasveja, puunkarahkoja, kiviä, muita piiloja kuin vessapaperirulla, jne?

Kiitos kovasti kaikille etukäteen!

Jaa viesti

Sisustuksenhan voi toteuttaa täysin omien esteettisten mieltymysten mukaan. ;) Meillä on pikkuviljan boksissa tällä hetkellä saviruukku piilona, tekokasveja, kiviä, pääkallo ja juoma-astia. :)

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään