Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
dabi

Maavaiheessa olevien tulareiden ruokinta

Recommended Posts

Elikkäs, pikkuiset ovat pian siinä vaiheessa että siirtyvät maalle ja tarvitsevat liikkuvaa ruokaa. Mahtaako eläintarvike liikkeistä saada "valmisruokaa". Itseäni ei kauheasti huvittaisi ryhtyä viljelemään banaanikärpäsiä. Tällä hetkellä toukkia on noin nelisenkymmentä, nähtäväksi jää kuinka moni porukasta selviää. Odotan kuitenkin isomman porukan kuin yksi tai kaksi nousevan maalle.

Jaa viesti

Banskuja saa kyllä eläinkaupoista, mutta välillä aika heikosti. Viljeleminen on suhteellisen helppoa, ja myös aika järkevää isommalle joukolle. Meinaan maksavat mansikoita eläinkaupassa, lisäksi tosiaan saatavuus on ajoittain huomattavan heikkoa.

Jaa viesti

Tuota katsoin banskujen kasvatusohjeita tuolta sammakkolammen sivuilta, mutta en löytänyt mitään tietoa siitä, että mitä vieljelmälle tarvitsee tehdä sen 10 päivän jälkeen, kun se on alkanut tuottamaan..

Jaa viesti

Minun miekkahännät on n.1v maassaeläjiä,jotka varmasti söisivät vaikka joka päivä jos ruokaa antaa. Eli onko parempi antaa jauhiksia vaikka 1-2 päivässä vai ruokkia sitten vaikka joka toinen päivä ja antaa niin paljon kun kerralla kelpaa ?

Jaa viesti

Meillä yksi nyt noussut vihdoin ja viimein maalle. Olen sillekkin heittänyt pakastesurviaisia, mitä tämä vilkas tapaus osaa jo metsästää. Vuoksivarmuuden annan sille vielä normaaleita banaanikärpäsiä, joita metsästän laittamalla pikkupussukan piltin päälle (kärpäset ruokailevat piltissä). Heitän sitten banskut kaappiin viilentymään ja hetken päästä ovat kohmeisia mutta möyrivät silti. Siitä vaan pussista karistelen liskolaan. 

Onhan tässä inhottavaa kun kärpäsiä sitten leijailee huoneen täydeltä, mutta kaikkeen tottuu  :D

Jaa viesti

Moikkis!

Mulla on nyt maavaiheisia poikasia n. 1kk ikäisiä. Olen sammaleesta kerännyt pientä elävää (mitä lie pientä hyppivää) ja vahakointoukat (ihan yyber pienet) ovat kelvanneet. Joten hengissä on ja kaikki hyvin, mutta mietin että sopiiko pienet siirat poikasille ravinnoksi? Ainakin yhden nettisivujen perusteella vois olla ihan ok, kun teksti menee näin:

Siirat ovat pieniä, korkeintaa 5mm kokoisia. Ovat herkkua Dendrobates- lajeille (nuolimyrkkysammakot) ja muille pienille sammakoille. Etuna valkoisissa siiroissa on, että nämä syö kaikki roskat/ jätteet, kuten kuolleita kasveja ja kuolleet eläimet.

Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)

Jaa viesti

Sopii. Samoin hyppyhäntäiset toimii (saa ainakin Reptile Maniacsilta), ja papupiilokkaat. Banaanikärpäset on kans hyviä.

• Like 1

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään