Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Jzxz

kiinankääpiötulilisko

Recommended Posts

Tuo oli hyvä sivu ja hieno esittely,mutta edelleen ei sielläkään niistä sairauksista,talvilevosta,tarviiko sen,asteista,pituudesta ja se valaistus yhtenä tärkeimmistä,Kuunvalo lamppu tyylinen vai täysin hämärä???

Jaa viesti

Sairauksista ym. kiinnostavaa täällä: http://sammakkolampi.net/jutut/index.html

Orientalis ei tartte talvilepoa, mutta veden lämpö saa laskea talvella kyllä. Noihan tarvii jo lähtökohtaisesti viileän veden, optimaalinen olis se parikymmentä astetta, max 25. Aiheuttaa harmaita hiuksia kesäisin etenkin tälleen kerrostalo-olosuhteissa. Talvisin me puolestaan palellaan keittiössä, kun ei voi pitää patteria päällä tulareitten takia...

Valaistukseksi ihan normi loisteputki on hyvä, tärkeintä on ettei se lämmitä vettä. Elukat ei tartteis erityisempää valoa luonnonvalon lisäksi, mutta kasvit tarttee. Ja eläviä kasveja kannattaa pitää, ne pitää myös veden laatua parempana. Valaistuksesta ym. tekniikasta täällä: http://sammakkolampi.net/manterit/index.html -> Altaan tekniikka

Ja lyhyesti noihin sun muihin kysymyksiin:

- ei sairasta jos olosuhteet on kunnossa, voi sairastua mihin tahansa sammakkoeläinten sairauksiin. Iho-ongelmat on varmaan yleisimpiä. Jos olosuhteet ei oo kunnossa, yleisvointi huononee ja sairaudet iskee.

- elinikä on melkein mitä tahansa 10 vuoden molemmin puolin. Kiinankääpiöt on kaiketi vaatimustensa puolesta haastavimpia kotioloissa pidetyistä tuliliskoista, ja siksi luultavasti elinikäkin heittelee. Meillä on kaks reilusti yli 10-vuotiasta, yksi 8-9-vuotias ja pari jotka on jotain siltä väliltä.

- ei ole suositeltavaa pitää eri lajeja samassa altaassa, monestakin syystä. Älä laita kynsisammakon kanssa samaan. Älä myöskään kalojen, kotiloiden tms. mitä nyt mieleen tulee.

- ulkosuodatin on parempi, sisäsuodattimen tärinä saattaa ahdistaa. Pienessä altaassa selviää helposti kokonaan ilman suodatinta. Nää on seisovan veden porukkaa.

Jos otat useampia, varaudu siihen, että ne lisääntyy. Mulla on teoria, että tuliliskoista ei pääse koskaan eroon jos niitä kerran ottaa, ne ei lopu ikinä.

• Like 1

Jaa viesti

Kiitos iha hirveesti =D Mä oon näitä hakenu,ko muistan,et lapsena niitä ojasta pyydystettiin ja niitä kääpiöitä oli joka lemmikki liikkeessä ja nyt ko meinasin,et hankin,ni huomasin,et tieto,mitä täältä sain oli ristiriidas kaiken kanssa,mitä maalaisjärjellä voi funtsii.Mein lemmikkiliikkees väitettiin et tuliliskot ja kääppärit voi laittaa samaan akvaan.No sitä ny ensi ihmettelin,ko kääppärit on niin äärimäisen herkkiä kaikelle...

Mut näillä eväillä voi lähtee laittaa akvaterraa kuntoon Orientaaliksille!! =D Jei <3 Mä luulen kyl et jätän sen suotimen si kokonaan pois ja otan sellasen ilmapumpulla toimivan pienen.Ei aiheuta juur virtausta ja on hiljanen. 

Jaa viesti

Hyvähyvä :) Selaile näitä keskusteluja täällä, aika moneen kysymykseen löytyy vastaus :)

Jaa viesti

Helei!! Mä löysin kämpästä yhden seinän(kiviseinä)Joka hohkaa kylmyyttä kokoajan.Siinä vieres toi vesi on pysynyt nyt jo kolme päivää putkeen 20:ssä asteessa!! =D Kyllä vanhat elementtikerrostalot on sitte upeita =P Lampun kans se nous 24-25?? Ajattelin,et otan ton kannen kokonaan pois ja laitan verkon tilalle.Siihen sit erillinen lamppu,ni tuuletus pelaa paremmin ja se lämpö ei varmaan nouse liikaa.Sillai laitoin kiinankellosampeillekki.

Likat(kaks teiniä mulla) voi olla kyl eri mieltä tuosta paikasta,ko se ny peittää osittain mein ainoon ison peilin =D

Jaa viesti

Joo ei kansilaseja tulariakvaan. Mahtiseinä, haluun kans tollasen!

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään