Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
saana_85

Kuoriaisia aloittamassa II

Recommended Posts

heips, minä jo aloittelin kuoriaiset marraskuussa. kuoriaiset olivat eucidella woermanneja.(nimi saattoi mennä päin mäntyä). iloisia koppiksia olivat. ryhtyivät lisääntymään oikein innokkaasti. minulla oli noin 30 toukkaa kunnes huomasin että toukat rupesiva paloittelemaan toisiaan. nyt jäljellä 23. onko tämä "kannibalismi" normaalia. toukat eivät varsinaisesti syö toisiaan vain paloittelevat. asustavat akvaariossa 120x60x60.pitäisikö erotella omiin rasioihin?

Jaa viesti

olen kuullut että isommat lajit ovat kannibaaleja toukkavaiheessa mutta veikkaisin että sinun tapauksessasi kysymyksessä on joko "ruoan" vähyys tai sitten ovat vain ns. liian tiiviissä. onko sinulla kuinka paljon lahopuuta pohjamassan joukossa ja kuinka paksu kerros sinulla on turvetta?
itselläni on suurinpiirtein vastaavan kokoinen allas turpeen paksuus on 15-20cm ja 1/6osa on lehtikompostia ja lahoa koivua on turpeen joukossa n.1/8osa isoimpina palasina ja hienojakoisena silppuna...
oma lajini on coelorrhina hornimani ja itse en ole törmännyt moiseen agressiivisuuteen joten veikkaisin sen kyllä johtuvan olosuhteista koskapa molemmat lajit kuuluvat kuitenkin samaan lahkoon ja ovat aika lähellä samaa kokoluokkaa... itselläni tosin oli vain 10toukkaa aloittaessani...

Jaa viesti

mulla on lahopuu turve lehtikomposti seosta noin 20 cm. ,annoin toukille porkkana suikaleita lisäksi aika reippaasti kun kerran maistui. itse lähinnä ällistelin tätä toukkien määrää koska ne on tuottanut vain yksi naaras. sikiääkö ne todellakin näin hyvin. erottelin suurimmat toukat omiin karkki lootiin niin ainakin jotkut selviävät tästä napostelusta. koppikset oli aika kalliita faunattaressa.nyt vaan odotellaan että mönkiäiset koteloituisivat. miten nämä kaverit koteloituu? tekevätkö kotelon turpeesta vai luovatko sen itse?

Jaa viesti

Ohho, onpas siinä sitten ollut tuottelias naaras. : D Koteloituvat niin että tekevät turpeesta ja tyyliin syljestään sellasen kovan kotelon. Sitten kun on aika kuoriutua niin tekevät tähän koteloon reiän ja punnertavat ulos.

Jaa viesti

toukilla kannattaa ensisijaisesta antaa lahopuuta ja lehtikompostia koska käsittääkseni käyttävät ravinnokseen em. "eineksissä" esiintyviä sieniä, syövät toki muutakin, marjoja, hedelmiä yms. mutta eivät sisällä toukille oleellisia ravintoaineita joten voivat vaikuttaa heikentävästi kehitykseen, näin olen ainakin käsittänyt, korjatkoon joku jos olen väärässä.
koppakuoriaiset tuottavat lajista riippuen muutamasta munasta jopa muutamaan sataan munaan joten lienee lajille aivan tyypillinen määrä munia.
toukka luo ensin ympärilleen turpeesta "pesän" sellainen epämääräinen turvepallo joka , jonka sisällä tuokka "hajoaa" viimeisen nahkansa sisällä käytännössä totaalisesti, tuo viimeinen toukka nahka kovettuu ja näyttää suurinpiirtein tältä:

http://portti.kuvat.fi/kuvat/Luonto/Selk%E4rangattomat/Luonnonvaraiset/Kovakuoriaiset/DSCN4897.JPG?img=medium

tässä kuva turvepallosta ja kotelosta:

http://i100.photobucket.com/albums/m4/Nipletius/m_P1010592.jpg

ja varmempihan tuo on eristää toukat toisistaan jos kerran jatkuu tuo näykkiminen

Edited by Gray

Jaa viesti

Tietääkö kukaan seeprakampakuoriaisen (odontolabis striata) hintaa ? 

Jaa viesti

en tiedä mistä saisit elävän moisen edes hommattua, ei näiltä perinteisiltä eurooppalaisilta kaupoilta ainakaan löydy myynnistä,
kuolleita löytyy 20€ hintaan...

Jaa viesti

mielenkiintoista että löytyy faunattaren listoilta kun faunatar käsittääkseni hankkii ötökät petfactoryltä saksasta ja niiden listoilta ei löydy =D tosin voipi olla että petfactoryn lista on reaaliaikainen tarjonta eli ehkäpä niillä ei vain ole niitä...

Jaa viesti

Petfactorylla ainakin muuttuu välillä suurestikin nuo valikoimat. Eli luulisin että jos petfactoryltä ei löydy niin on tällä hetkellä loppu sitten juuri kuten sanoit : )

Jaa viesti

Kyllä, tarkoitan seeprakampasarvisia.

Faunattaren sivuilla kyllä oli.Tietääkö kukaan paljon 1kpl elävä maksaisi?

Jaa viesti

tuon hintaa en tiedä mutta vastaavan kokoiset/oloiset kaverit on toukkina siinä 7-10€/kpl... siihen luokkaan veikkaisin noidenkin menevän...

Jaa viesti

minäpäs päivittelen hieman meidän lootan tilannetta, luultiin siis jo että toukat olisivat koteloituneet kun oli sellaisia koteloa muistuttavia turve möykkyjä ilmestynyt. No alettiin jo miettimään että kyllähän niitten kohta pitäsi alkaa kuoriutumaan että joskos alkaisi hieman sisustaa lootaa koppiksille sopivaksi lisäämällä kiipeilyoksaa ja muuta. No sieltäpä löytyikin kolme kappaletta iiisoja toukkia vielä lyllertämästä :D eli odotus jatkuu ja noista turve möykyistä korkeintaan yksi on oikeasti kotelo

• Like 2

Jaa viesti

se on sitten sillä tavalla että ostetuista toukista 10/10 kehittyi koppiaisiksi joista kaksi on nyt poistunut keskuudestamme,

ja tänään terrasta löytyi kymmenkunta uutta pientä toukkaa n.20cm2:n alueelta,

joten jos koko terran pinta-alalla on sama asukas tiheys on terrassa toista sataa uutta toukkaa!! \o/

• Like 4

Jaa viesti

mulla on sellainen harvinainen ongelma jota ei täällä varmaan usein esiinny eli että haluaisin 2 tai kolme lajia lisää heti =D
jahka tuolta pytystä on kaikki koppikset kuolleet suoritan laajemman pohjamateriaalin puhdistuksen ja kartoitan toukkien määrän... josko noita olisi siinä määrin että voisi tarjota faunattarelle vaihtoa...

• Like 3

Jaa viesti

ai niin melkein unohdin, ensimmäinen varma kotelo löytyi hornimanien lootasta, vihdoin ja viimein! :) ja on muuten todella valloittava laji tuo meidän uusin tulokas. tosin melko agressiivisesti suojelevat "pesäänsä" ja varsinkin ukko akkaansa. ja ukko käy nostamassa aina akkansa ylös jos rouva kaatuaapi selälleen :D

• Like 3

Jaa viesti

menin sitten ostamaan pienen (100l.) akvaarion lisää ja siirsin sinne n.60kpl. hornimanin toukkia joita tuolta pääasiallisesta terrasta löysin... oletus on että niitä lisääkin siellä möyrii mutta kyllähän nuo alkuperäiset 10kpl. jo kohtuullisen koron on tuottanut...

• Like 3

Jaa viesti

saas nähä miten nuo meidän kampasarviset lisääntyvät, sen verran ahkerasti ovat kyllä puuhailleet ja todennäköisesti munineetkin :D

Jaa viesti

mihinhän noidan toukkien kanssa joutuu?? sekosin vähän laskuissa mutta niitä on nyt siirretty toukkaterraan 80 tai 90... jos nuo kaikki kehittyy hyvin niin jestas...

• Like 2

Jaa viesti

juu katsotaan mitä on kuukauden päästä elossa ja jos näyttää edelleen tungosta olevan niin sitten laitan ilmoitusta sinne... =D

• Like 1

Jaa viesti

kauppatorilla ilmoitus =D taas siirsin 15kpl. toukka terraan ja joka päivä löydän 5-20 lisää... saldo on nyt reilusti toisella sadalla ja vasta 20 on löytänyt uuden kodin, itse ajattelin sen 50-60 säilyttää joten 30-40 olisi vielä tarjolla jos joku on halukas ;)

• Like 2

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään