Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
paputtaja

Kauppatorin säännöt

Recommended Posts

Herppi.net kauppatorin säännöt - päivitetty 19.9.2014

 

Kauppatori on tarkoitettu herppi- ja terraarioharrastukseen liittyville artikkeleille, siis esim. itse eläimille, ruuille, tarvikkeille, kirjoille jne.
Kirpputori-osiossa saa ilmoitella myös muusta käytetystä tavarasta (ei eläimiä).

Jokaisella käyttäjällä saa olla korkeintaan viisi aktiivista ilmoitusta /kategoria.
Ilmoitukset vanhenevat automaattisesti 30 päivän kuluttua. Samaa ilmoitusta ei saa uusia niin kauan, kuin vanha on voimassa.

Kasvattajajäsenellä saa olla lisäksi kerrallaan yksi Suositeltu-ilmotus/kategoria.
Suosimme kotimaisia kasvattajia ja mikäli havaitsemme ilmoittelua, mikä viittaa ulkomailta tuotujen herppien säännönmukaiseen jälleenmyyntiin, puutumme asiaan ja tarvittaessa poistamme ilmoituksen.

 

Jokaisessa eläinten myynti-ilmoituksessa tulee ilmoittaa mahdollisimman tarkasti eläimen alkuperä ja maahantuontiajankohta mikäli se on tiedossa. (esimerkiksi: Saksalaiselta kasvattajalta/ ostettu eläinkaupasta vuonna 2009 / omaa kasvatusta) Ulkomaantuontieläimille suosittelemme vähintään 1 kk karanteeniaikaa ennen myyntiä.

Kaupanteko uhanalaisten CITES A-lajiliitteen eläimillä on sallittua vain Suomen viranomaisen myöntämällä EU-todistuksella.
Ko. lajien kohdalla vaadimme voimassa olevan EU-todistusnumeron ilmoitukseen.
Kaikkille CITES B-liitteen lajeille laki vaatii alkuperätodistuksen, joten eläimen alkuperän ja papereiden olemassaolon tulee näkyä myynti-ilmoituksissa. 
Ilmoitukset CITES-lajien edustajista ilman alkuperätietoja tullaan poistamaan kauppatorilta.

 

Kauppatori on tarkoitettu harrastajien väliseen kaupankäyntiin, ei siis yrityksille.
Yrityksille on olemassa erillinen Yritysjäsenyys tähän tarkoitukseen. Yritysjäsenten ilmoituksille on oma alueensa kauppatorilla.

Sivuston ylläpito ei vastaa kauppojen onnistumisesta, mutta tarjoaa kaupan osapuolille mahdollisuuden antaa toisistaan palautetta, palautetta voi antaa vain sivustolla suoritetuista kaupoista. Poikkeustapauksissa voi pyytää sähköpostitse, yllapito@herppi.net, lupaa ulkopuolisen palautteen antoon.

 

Mikäli havaitset puutteelisia ilmoituksia tai muuta väärinkäytöstä, otathan viipymättä yhteyttä ylläpitoon!

  • Like 5

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta myynti-ilmoituksissa tulisi olla maininta, että onko myynnissä oleva eläin omakasvatti, kotimainen kasvatti vaiko ulkomaantuonti. Osaan nimetä ainakin yhden henkilön, joka tuo eläimiä messuilta puhtaasti myyntitarkoituksessa, mutta ilmoituksissa ei ole mainintaa, että eläimet ovat tuonteja. Tai sitten se on mainittu vain ensimmäisessä ilmoituksessa, joka eläimestä / eläimistä on laadittu.

  • Like 6

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedä taas mikä metakka tästäkin nousee mutta antaa nyt mennä :)

 

Eli kuten Maru yllä, minäkin osaan nimetä yhden henkilön, joka tuo ns. joka kategorian eläimiä Hammista puhtaasti myyntiin.

No ei kai siinä tiettyjen rajojen puitteissa mitään, mutta, ilmoitukset 'terveistä, hyvin syövistä ja toimivista' eläimistä ilmaantuu (joka ikinen kerta) kauppatorille noin neljä/viisi tuntia laivan saapumisen jälkeen Vuosaaren satamaan. Nyt syyskuun messujen jälkeen ilmoitukseen kuvatut eläimet olivat kuvissa vielä kuljetusrasioissaan...joo'o.

Tuodaan liskoa, käärmettä ja konnaa, mutta myynti-ilmossa ei osata kertoa esim. viljakäärmeen väriä tai jemeninkameleontin sukupuolta.

 

Ja viimeisin sössi taitaa olla tavan partiksen myyminen kääpiönä...

  • Like 8

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ todennäkösesti puhuvat mutta mä tiedän listata sinne tarvittaessa toisen :) Oon ehdottomasti sen kannalla että mikäli eläin on tuonti se tulisi ilmottaa myynti-ilmossa. Sekin olisi toivottavaa että nämä jotka suoraan myyntimielessä elukkaa tuo "karanteenaisi" niitä sen aikaa että voisi todella rehellisesti sanoa niiden olevan toimivia (jää tosin haaveeksi tämä toive)

  • Like 6

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Sivuston ylläpito ei vastaa kauppojen onnistumisesta, mutta tarjoaa kaupan osapuolille mahdollisuuden antaa toisistaan palautetta, palautetta voi antaa vain sivustolla suoritetuista kaupoista. Poikkeustapauksissa voi pyytää sähköpostitse, yllapito@herppi.net, lupaa ulkopuolisen palautteen antoon.

 

 

Ahaa. Kai tuollaisissa ulkopuolelta annetun palautteen tapauksessa myös palautteen saajalle kerrotaan, että miksi ja keneltä se on annettu?

 

Samalla tuli mieleen, että miksi herpin ulkopuolisia kaupankäyntejä ylipäätään pitäisi / tarvitsisi marmattaa jonnekin herpin ylläpitoon, vai onko kyseessä tämä valitettavasti-yleistyvä ihmistyyppi, joka ei uskalla sanoa mitään suoraan mistään asiasta? Ollaan ensin niin lässynlää, ja sitten naristaan selän takana, kaikkihan me noita ihmisiä jostain tiedetään. Kyllä minä olisin yhteydessä suoraan myyjään jos jotain on pielessä, hyvänen aika.  :lol: Sorry, mutta ei käy mun järkeen.

 

Kuten aikanaan viestinnän tunneilla kuulinkin sen hyvin tiivistettynä, että suomalaiset ihmiset ovat aivan liian nöyriä, ei osata antaa mistään kehuja tai positiivista palautetta, vaan kiinnitetään huomio niihin negatiivisiin asioihin ja sekin selän takana. Olisko aika tehdä tuohon muutos.

  • Like 2

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Kuten aikanaan viestinnän tunneilla kuulinkin sen hyvin tiivistettynä, että suomalaiset ihmiset ovat aivan liian nöyriä, ei osata antaa mistään kehuja tai positiivista palautetta, vaan kiinnitetään huomio niihin negatiivisiin asioihin ja sekin selän takana. Olisko aika tehdä tuohon muutos.

 

 

Minä olen opetellut antamaan molempia, silloin kun siihen mielestäni on aihetta. Ja suoraan kohteeseen. En tiedä sitten, mitä muut tekevät.

  • Like 3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Aika paljon mielestäni kuitenkin annetaan positiivista palautetta... ^_^  Ennemminkin voisi sanoa niin,

että aina ei tohdita sitä negatiivistä palautetta ilmaista, vaikka olisi aihettakin. Toki on myös niitä, jotka märisevät joka asiasta....

  • Like 3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miksi sitten on niin, ettei sitä negatiivista palautetta uskalleta antaa suoraan sille kenelle se kuuluisi, vaan pitää käyttää välikäsiä? Sitä minä tuossa omassa tekstissä vähän utelinkin.

 

Kukaan ei siihen negatiiviseen palautteeseen kuole jos sitä antaa ihan rehellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Foorumin käytännön mukaisesti palaute annetaan suoraan ostajalle/myyjälle, ilman välikäsiä. Meillä on myös oikeus tarvittaessa tehdä toisin eli antaa esimerkiksi useiden käyttäjien pyynnöstä yksi yhteinen palaute (johon ei siis tule nimiä esille!). Näin voidaan toimia esimerkiksi silloin, kun on tiedossa, että suoraan käyttäjän antamasta palautteesta tulisi riesa sen antajalle ja hän ei sen vuoksi sitä halua omalla nimimerkillään julkaista. Mutta tämä on siis äärimmäisen harvinaista ja jokainen tapaus tutkitaan perinpohjin ennen toimenpiteisiin ryhtymistä.

  • Like 2

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voinko muokata voimassa olevaa myynti-ilmoitusta muuttamalla sen annetaan-ilmoitukseksi.. Rupesi just tympimään nuo "rojut" pyörimässä nurkissa?  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^^ Vastattu yv:nä.  Itse et voi muuttaa kategoriaa, mutta Modet pystyvät tarvittaessa.  Ei muuta kuin yv:tä Kauppatorimodelle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

 

Sivuston ylläpito ei vastaa kauppojen onnistumisesta, mutta tarjoaa kaupan osapuolille mahdollisuuden antaa toisistaan palautetta, palautetta voi antaa vain sivustolla suoritetuista kaupoista. Poikkeustapauksissa voi pyytää sähköpostitse, yllapito@herppi.net, lupaa ulkopuolisen palautteen antoon.

 

 

Ahaa. Kai tuollaisissa ulkopuolelta annetun palautteen tapauksessa myös palautteen saajalle kerrotaan, että miksi ja keneltä se on annettu?

 

Samalla tuli mieleen, että miksi herpin ulkopuolisia kaupankäyntejä ylipäätään pitäisi / tarvitsisi marmattaa jonnekin herpin ylläpitoon, vai onko kyseessä tämä valitettavasti-yleistyvä ihmistyyppi, joka ei uskalla sanoa mitään suoraan mistään asiasta? Ollaan ensin niin lässynlää, ja sitten naristaan selän takana, kaikkihan me noita ihmisiä jostain tiedetään. Kyllä minä olisin yhteydessä suoraan myyjään jos jotain on pielessä, hyvänen aika.  :lol: Sorry, mutta ei käy mun järkeen.

 

Kuten aikanaan viestinnän tunneilla kuulinkin sen hyvin tiivistettynä, että suomalaiset ihmiset ovat aivan liian nöyriä, ei osata antaa mistään kehuja tai positiivista palautetta, vaan kiinnitetään huomio niihin negatiivisiin asioihin ja sekin selän takana. Olisko aika tehdä tuohon muutos.

 

 

Ensinnäkin, ylläpidon kanssa käydyt keskustelut ovat täysin luottamuksellisia.

Toiseksi, mikäli saamme negatiivista palautetta jostain käyttäjästä, pyrimme kyllä kaikin mahdollisin keinoin varmistamaan palautteen paikkansapitävyyden, ennen kuin ryhdymme mihinkään toimenpiteisiin asian suhteen (esim. printsceen-kuvia sähköpostikeskusteluista).

Joka tapauksessa se jää meidän harkinnan varaan johtavatko palautteet mihinkään toimenpiteisiin herppi.netissä. Yleisen taustatiedon kannalta kuitenkin kaikki palautteet ovat tervetulleita.

 

Vaikka toki loppupeleissä kauppojen onnistuminen on aina teistä käyttäjistä itsestänne kiinni, pyrimme ylläpidossa kuitenkin tekemään kaikkemme, etteivät huijarit tai muutoin epäluotettavat kauppakumppanit saisi tehdä kiusaa sivustollamme.

  • Like 6

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuommoinenkin tuli mieleen että olisiko aiheellista kauppatori ilmoituksiin lisätä aina paikkakunta jossa otus / tavara on myytävänä.

Ei tarvitsisi selata joka ilmoitusta läpi, vaan ainoastaan ne jotka ovat järkevän nouto / kuljetus matkan takana..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Paikkakunta löytyy joka ilmoituksesta kohdasta Lisätietoa-välilehdeltä.  Toki myönnän, että helpommin ja nopeammin se näkyisi itse tekstissä tai jopa otsikossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Menet Kauppatori-osioon ja sieltä oikeasta laidasta painat nappia "Uusi ilmoitus". Täydennät kaikki kohdat asiallisesti unohtamatta kirjoittaa eläimen tieteellistä nimeä, jos olet ostamassa/myymässä eläintä. Lue vielä ennen laatimista Kauppatorin säännöt. Löytyy foorumin aivan alareunasta. :-)

Kissat, koirat yms yms eivät kuulu Herpin Kauppatorille.

  • Like 1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun laaditte Kauppatorille uutta ilmoitusta ja painatte lähetä nappia, niin systeemi herjaa virheilmoitusta.  Tästä huolimatta laatimanne ilmoitus on mennyt läpi ja ilmestynyt kaikille luettavaksi.  Älkää laatiko uutta ilmoitusta, ennenkuin olette todenneet, että ilmoituksenne on julkaistu.  Olen nyt viime aikoina joutunut poistamaan useita tupla-ilmoituksia.

 

Hyviä kauppoja kaikille toivoo Mode Satiainen/Timo V. :)

  • Like 1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kauppatorin sääntöjä on päivitetty!

 

 

Herppi.net kauppatorin säännöt - päivitetty 19.9.2014

 

Kauppatori on tarkoitettu herppi- ja terraarioharrastukseen liittyville artikkeleille, siis esim. itse eläimille, ruuille, tarvikkeille, kirjoille jne.
Kirpputori-osiossa saa ilmoitella myös muusta käytetystä tavarasta (ei eläimiä).

Jokaisella käyttäjällä saa olla korkeintaan viisi aktiivista ilmoitusta /kategoria.
Ilmoitukset vanhenevat automaattisesti 30 päivän kuluttua. Samaa ilmoitusta ei saa uusia niin kauan, kuin vanha on voimassa.

Kasvattajajäsenellä saa olla lisäksi kerrallaan yksi Suositeltu-ilmotus/kategoria.
Suosimme kotimaisia kasvattajia ja mikäli havaitsemme ilmoittelua, mikä viittaa ulkomailta tuotujen herppien säännönmukaiseen jälleenmyyntiin, puutumme asiaan ja tarvittaessa poistamme ilmoituksen.

 

Jokaisessa eläinten myynti-ilmoituksessa tulee ilmoittaa mahdollisimman tarkasti eläimen alkuperä ja maahantuontiajankohta mikäli se on tiedossa. (esimerkiksi: Saksalaiselta kasvattajalta/ ostettu eläinkaupasta vuonna 2009 / omaa kasvatusta) Ulkomaantuontieläimille suosittelemme vähintään 1 kk karanteeniaikaa ennen myyntiä.

Kaupanteko uhanalaisten CITES A-lajiliitteen eläimillä on sallittua vain Suomen viranomaisen myöntämällä EU-todistuksella.
Ko. lajien kohdalla vaadimme voimassa olevan EU-todistusnumeron ilmoitukseen.

Kauppatori on tarkoitettu harrastajien väliseen kaupankäyntiin, ei siis yrityksille.
Yrityksille on olemassa erillinen Yritysjäsenyys tähän tarkoitukseen. Yritysjäsenten ilmoituksille on oma alueensa kauppatorilla.

Sivuston ylläpito ei vastaa kauppojen onnistumisesta, mutta tarjoaa kaupan osapuolille mahdollisuuden antaa toisistaan palautetta, palautetta voi antaa vain sivustolla suoritetuista kaupoista. Poikkeustapauksissa voi pyytää sähköpostitse, yllapito@herppi.net, lupaa ulkopuolisen palautteen antoon.

 

Mikäli havaitset puutteelisia ilmoituksia tai muuta väärinkäytöstä, otathan viipymättä yhteyttä ylläpitoon!

  • Like 2

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sallitaanko ilmoitukset joissa mainitaan mahdollisuudesta lähettää elävä selkärankainen eläin (postitse, matkahuollon kautta) ostajalle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Okei. Menee vähän ot:ksi, mutta rohkenen silti kysäistä: miten esim. käärmeen lähettäminen onnistuu käytännössä, ja laillisesti (sekä kuljetus- että eläinsuojelulainsäädäntö ja ohjeistukset jne. huomioon ottaen)? Ihan ilman sarvia ja hampaita, käsittääkseni kun se ei esim. Postin tai Matkahuollon kautta onnistu, niin onko olemassa jotain kuriirifirmaa tms. (tyyliin FedEx jenkeissä) joka ottaa elävän eläimen kuljetettavakseen?

 

Yritin hakea sopivaa valmista aihetta johon olisin kysymykseni lätkäissyt, mutta annoin periksi, ja toisaalta haluan säilyttää myös alkuperäisen asiayhteyden... siirtäkää kaikin mokomin sopivampaan paikkaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Kirjaudu sisään

×