Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Viki the Frog

Tuliliskon sukupuoli

Recommended Posts

Tällaista aihetta ei löytynyt, ja kaipaisin apua, joten...

2ugz8zk.jpg

Onko tämä kiinankääpiötulilisko naaras vai koiras? Myyjä sanoi, että luultavasti naaras, mutta miten on? Minulla on myös kaksi toista tularia, joita veikattu koiraiksi, ja tämä uusi tulokas on isompi.

Jaa viesti

Minkä ikäisenä kiinankääpiöistä pystyy tunnistamaan sukupuolet? Omani ovat viimekesäisiä.

Jaa viesti

Viime kesänä kuoriutuneitako? Mulla on pari noin puolitoistavuotiasta ja ne on kyllä vielä niin minisinttejä ettei mitään tietoa...sitten kun ne tulee sukukypsiksi niin on aika helppoa, varsinkin jos sulla sattuu olemaan molempia sukupuolia; kokoero, pyrstön muoto ja pituus sekä kloaakista näkyvät papillaet (mitä ne on suomeksi, karvat...). Sukukypsyyden saavuttamiseen menee yhdestä kolmeen vuotta käsittääkseni???

Jaa viesti

Juu viime kesänä kuoriutuneet. Ovat kyllä hirmu pieniä vielä, pitääpä sitten odotella :D

Jaa viesti

Pyrstön alus näyttää tuossa mun mielestä enemmän naaraalta mutta pyrstön pituus ja muoto vois varmentaa arvausta vielä. Miten ihmeessä olet onnistunut kasvattamaan ne alle vuodessa takaisin vesielämään kysyy utelias & hidas? :) Miten takajalat on tuossa kuvassa kun varpaita ei erota ollenkaan?

Jaa viesti

Juu nämä eivät ole niitä poikasia joista aiemmin kyselin. Varpaat ovat edellisessä kodissa hävinneet kavereiden suihin sekä vääränlaisen pohjamateriaalin seurauksena. Tuossa vielä sivukuvaa jos tarkentaisi.

IMG_0246.JPG

Jaa viesti

Tuossa kuvassa näyttää kyllä pojalta kun pyrstö on noin lyhyt vartaloon verrattuna ja ainakin mun tytöllä on kärki selvästi terävä kun taas pojilla tuommoinen pyöreämpi.

Jaa viesti

Tämän poikasten kasvattaja totesi pojaksi, mutta tuo häntä taas on enemmän naaraan. Kuitenkin tällä kloaakkiaukon pullistuma on aika huomattava. Menee vähän ristiin nyt tunnistusmerkit.

IMG_0236.JPG

IMG_0241.JPG

Jaa viesti

Kyllä toikin mun silmiin näyttää pojalta. Mut mä tosiaan arvioin omieni perusteella ja kuvien mitä on muilta harrastajilta nähnyt, eli voin olla väärässäkin - ei ole satojen salamanterien kokemusta ;) onko nämä lisääntyneet tai voisko olla mahdollista että toinen on vaan nuorempi ja kloaakki vielä kehitysvaiheessa?

• Like 1

Jaa viesti

Jälkimmäinen on kylläkin varpaattoman poikanen, mutta molemmilla ikää jo paljon. Ylempi on ymmärtääkseni aiemmin lisääntynyt ja siksi epäilinkin sitä naaraaksi.

Jaa viesti

Jos näet sen munivan niin se varmistais, ainakaan mulla pojat ei kääri lehtiä :) voihan olla että sen pyrstökin on epämuodostunut tai katkennut pyyntivaiheessa (olen käsittänyt että luonnosta pyydettäessä ja kuljetukset ym. kohtelu on epäinhimillistä), joutunut vääränlaisten asuinkumppanien suuhun tms. ja siksi muoto tuommoinen. Kloaakki kyllä on "naismainen".

Jaa viesti

Pitääpä seurailla. Minustakin kloaakin mukaan naaras. Ei tuo häntä kyllä näytä katkenneelta.

Jaa viesti

Joo, ei se kyllä siltä näytä. Tulin nyt tähän tietsikalle niin näkyy kuvat suurempana, kyllä siinä taitaa sentään ollakin se kärki enempi terävä kuin pyöreä? Ja yksilöitähän noikin on. Isolta ruudulta katottuna hännänalus vielä selkeämmin naaraan näköinen!

• Like 1

Jaa viesti

Yritin napata pari kuvaa omistani jos siitä ois jollekulle apua kun yrittää tunnistaa sukupuolia. Mut noilla oli niin vauhti päällä et hankalaa ;) kuitenki se naaraan terävämpi pyrstön muoto erottuu ekassa ja epätarkassa kuvassa voi nähdä jopa vanhan herran papillaet. Tyttö on myös isompi :)

WP_20160430_18_02_35_Pro.jpg

WP_20160430_18_06_42_Pro.jpg

WP_20160430_18_08_07_Pro.jpg

Jaa viesti

On 27.4.2016 at 17.13, AuSu said:

Miten takajalat on tuossa kuvassa kun varpaita ei erota ollenkaan?

Nämähän kasvattavat kätevästi uudet varpaat. Oon omassa akvaterraariossa todistanut tätä. Ehkä tän uusiutumisenihmeen mahdollistumiseksi on varpaat hentoista tekoa?

Jaa viesti

Yhdellä omalla koiraalla ei ole varpaat kasvaneet ainakaan takaisin. Ollut pitkään ilman varpaita jo aikaisemmassa kodissa, eivätkä ole kasvaneet minulla ollessakaan. Jotkut salamanterit kasvattavat uusia raajoja, mutta olen kuullut, että kiinankääpiöt eivät kuuluisi näihin lajeihin.

• Like 1

Jaa viesti

Meillä myöskin on yksi japsi ollut vuosikausia ilman varvasta. Se tosin puuttuu keskeltä joten ehkä ei ole niin oleellinen että olisi ylittänyt uusiutumiskynnyksen??? Ja noi kaksi kiinankääppäriä joilla oli epämuodostuneet jalat jo meille tullessa, eivät ole mitenkään parantuneet parempilaatuisella ruokinnallakaan. Että ei se ilmeisesti ihan sataprosenttista ole se uusiutuminen.

Jaa viesti

Meillä kanssa Kädetön (tietää mistä on nimensä saanut) on kokonaan varpaaton, pelkät tumput löytyy. Ei elämää haittaa, hassun näköinen vaan. Tosiaan ikää saattaa löytyä jo kymmenenkin vuotta enkä usko että on kasvattelemassa mitään ruumiinosia enää. Itsellä sen vuoden päivät ollut.

@Nina ja kiinankääpiöt Oletko varma että on lajiltaan kiinankääpiö? En siis aiheesta tiedä tai sano, etteivät voisi kasvattaa uusia raajoja, viisaammat vastatkoon tähän.

Vielä kuvaa meidän varvasvammaisesta.

Kädetön1.jpg

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään