Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
polyradicion

Muut tuhatjalkaislajit kuin A. gigakset III

Recommended Posts

Noita oli kiva pakata, kun lähtivät heti juoksemaan rasiasta pois 😁

• Haha 1

Jaa viesti

On 9.6.2018 at 21.26, TinTin said:

Mitähän tää eilen saapunut "Ghana blonde legged" oikeen touhuaa? Tai no se ei touhua mitään, siinä se ongelma. Ei oo näkyvillä ollenkaan, kerällä vaan makaa pohjamatskuissa 😮 Onko ihan normaalia?

Monet lajit viettää paljon aikaa pelkästään pohjamateriaalissa mönkien. Voi olla myös molttaamassa, jolloin tuhis on hyvin herkkä pienillekkin kolhuille, eikä siihen kannata koskea.

Jaa viesti

Niin kivaa, kun pikkutuhisten terraariossakin näkyy muitakin liikkeellä kun vaan Glomeris marginata, joka on myös yllättävän aktiivinen pikkukaveri (kuvastakin löytyy). 😍

tuhikset22.thumb.jpg.bf38fa8f64d8cbe1abc2ee8e6365185b.jpg

• Like 3

Jaa viesti

No voi hitsi, tein taas tilauksen BugzUKlle. Tuli niin ikävä A. hovia, että niitä oli pakko tilata 3 kpl, sit tilasin Spirostreptidae sp 8in (jos nyt saisin koiraan) ja C. spinigeruksen (ja Armadillidium maculatum lajisia siiroja). Ihan jännityksellä odotan, että tuleeko sieltä ne mitä tilasin vai jotain ihan muuta. Toivottavasti lähettää paketin jo huomenna! 😬

• Like 1

Jaa viesti

Tosiaan alkoi jo jännittää mitä sieltä tuleekaan, kun Martin vastasi tuhisten sukupuolitoivesähköpostiini, että koittaa keretä katsomaan sukupuolet, on tosi paljon lähetyksiä tänään. 😬😅 Positiivista se, että paketti todennäkösesti lähtee jo tänään matkaan.

• Like 1

Jaa viesti

Tuhikset oottaa jo postissa noutoa ja minä virun töissä neljään. Buuhuu! 😧

Jaa viesti

Jeeeee! Kaikki oli sitä mitä piti ja sukupuolitoiveetkin täyttyivät kaikissa!

Superpieni Spirostreptidae sp 8 koiras. ❤️

tuhis524.jpg.cec3e8bc8ddd391304f682061b10e924.jpg

Aphistogoniulus hova 1.2 ❤️

tuhis568.jpg.dcf57be15ffa718606809338b2d2eb89.jpg

Ja paketissa olis myös Chicobolus spinigerus tyttö, josta en kerennyt ottaa vielä kuvaa. ❤️

Edited by AniJ
  • Like 1

Jaa viesti

^Upeita.. Eilen ihmettelin että mikä hitto seinällä kiipeilee niin A.hovahan se siellä mennä viipotti. Mysteeriksi jäi koska ja kuinka on vapauteen päässyt, mutta onneksi nyt oli näkyvillä eikä ollut mennyt vaikka lattianrakoon ja sitä kautta hiirten ruuaksi.. Nyt terra niin tutkittu ja tilkitty, ettei varmasti enään karkaa, samalla tongin toisen terran matskuja eikä hengissä ollut enään kuin yks A.monilicornis ;(

Jaa viesti

Löysin kerran S. gregoriuksen kylppärin lattialta, kun joskus yöllä/aikasin aamulla satuin käymään vessassa. Olin kyllä pannut merkille, etten ollut nähnyt kyseistä ötöä pitkään aikaan, mut en osannut epäillä et se olis karannut. Kuinkahan pitkään se oli ollut reissussa...

Oon huomannut, että osa tuhiksista käy levottomaksi ja alkaa etsiä poispääsyä terrasta, jos lehtiä alkaa olla niiden mielestä liian vähän tarjolla, vaikka ei siis tosiaan olis lopussa kokonaan. Sitten taas rauhoittuvat, kun saavat lisää. Toki muutenkin välillä kiipeilevät.

Jaa viesti

Pitänee lisätä kanssa lehtiä terraan ja tuo hova on kyllä aktiivinen kiipeilijä ollut aina. Tuntuu että kiipeilee enemmän kun A.gigakset aikoinaan..

Jaa viesti

En tiiä millä silmällä Martin näitä kuvia katto, kun sanoi kuvien perusteella näiden olevan spinigeruksia. Tokihan väritys on samantyyppinen, mutta tuo pää tosiaan on ihan erilainen.

En siis vieläkään tiedä näiden lajia. 😞

millipede4.thumb.jpg.2b630b8b7372c92332e1593647be161a.jpg

millipede5.thumb.jpg.ac4518039c619cef18e4c12d1ed6e8a1.jpg

millipede6.thumb.jpg.f6be4a5b619eca1e22c8cb49ab7838b5.jpg

• Like 1

Jaa viesti

Joo, selvästi jotain muuta kyllä. Noi näyttää vähän siltä, että saattais olla jonkun isommankin lajin poikasia. Mun Cameroon giant (mikälie Cameroon giant matt black se olikaan), näytti vähän vastaavalta pienenä:

P1330138.JPG.de63ea12aff22dccf7b8a8c61b960960.JPG

• Like 1

Jaa viesti

Uu, kasvaispa noista jotain isoa! :3 Pitää päivitellä kuvia niistä ajan mittaan, jos kasvavat tuosta ja ihmetellä, ellei selviä laji. Laitoin faceenkin pariin ryhmään kyselyä kuvineen, josko löytyisi tietäjiä.

(Ainiin, vai loppuikos tämän herppi.netin käyttö?:()

• Like 1

Jaa viesti

Liekö helle ollut liikaa tuhiksillekin, kun multa kuoli S. walkeri -naaras ja isompi A. hova -naaras. S. walkeri saattoi olla vanhakin, kun ehti olla mulla 3 vuotta ja oli aikuisen mitoissa jo saapuessaan, mut A. hova ei ollut vielä täysikasvuinen. Sääli, ettei S. walkeri -pariskunta lisääntynyt missään vaiheessa, nyt on sit koiras yksin.

Jaa viesti

Harmi.. Mulla oli kylppärissä omat, kun siellä on sen verran viileää ettei lämmöt päässy nouseen yli 25 asteen..

Jaa viesti

Pitäis itsekin tutkia tilanne, onko helle vienyt tuhiksia.

Jaa viesti

Toinenkin A. hova oli heittänyt henkensä, mahtaakohan kolmattakaan olla enää, hmph. Harmittaa erityisesti kun nää oli nuoria CB-tuhiksia ja olis ollut sopivasti kumpaakin sukupuolta...

Jaa viesti

Kolmas A. hova (koiras) sentään jäi henkiin, hyvä. A. gigas on kasvanut kesän aikana hurjasti ja on nyt viime aikoina alkanut pyöriä näkyvillä. Aiemmin näin sitä tosi harvakseltaan ja se arasteli valoa kovasti, nyt on huomattavasti rohkeempi.

• Like 1

Jaa viesti

Itseltä nyt sitten varmaan kuollut spirostreptidae sp 8 koiras, joka mulle vasta kesällä saapui. 😣 Sitä haettiin kissojen ja koirien kanssa ja viimein semmosen sain ja nyt sit joko kuollut tai niin hyvin piilossa että en sitä etsinnöistä huolimatta löytäny. Kyllä jo sillon katsoin, että vaikuttaa vähän heikolta, mut pistin sen piikkiin, että matkustanut briteistä tänne ja piristyy kyllä. Myöskään sitä pillmillipedeä ei löytynyt mistään. Aikuiskoossahan sekin oli mulle saapuessa, mut vähän pitempään olisin sen odottanut mulla olevan. 😞 

Jotain hyvääkin kuitenkin! Pikkutuhisten terrassa on pienenpieniä poikasia! 😍 Poikaset varmaan C. spinigerusten tai C. splendidusten.

Jaa viesti

Harmi, olis kyllä niin kiva saada vihreitä CB-vauvoja. Mun koiras on vielä hengissä, mutta se ei oo tuntunut olevan kovin kiinnostunut naaraista, sen mitä oon nähnyt sitä liikkeellä. Enemmän myös oon nähnyt sen lähentelevän muun lajin naaraita kuin omaa lajiaan :rolleyes: Pitäis kai siirtää muut pois siitä terrasta, mut vähän huonosti tilaa tällä hetkellä useemmille lootille.

Jaa viesti

Joo, niin olis! Pitää alkaa ettimään uutta koirasta. Naaraat ehtii kupsahtaa ennen ku löydän uuden. 🙄

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään