Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Håkke

Turun Rupimanterit

Recommended Posts

Kuluvan vuoden toukokuussa tehtiin havis jättimäisistä vesiliskoista Turun Ruissalossa. Alkuperäinen juttu naamakirjan puolella. Pitkän lajispekuloinnin jälkeen ainoa tapa varmistaa laji oli haavia yksi yksilö ylös määritystä varten. Haaviini tarttui tämä 15 cm mittainen naaras. Alueella nähtiin ainakin kolme naarasta sekä ilmeisesti ainakin yksi koiras kutuasussaan. Toukat on ilmeisesti vielä varmistamatta, mutta jos ensi kesänä olisi sen verran aikaa.

Triturus cristatus 1.jpg

Triturus cristatus 5.jpg

• Like 1

Jaa viesti

Merkittävä havis. Onko löytö herättänyt tulevaisuuden suunnitelmia tms?

Jaa viesti

Ely tahtoisi hävittää samassa lätäkössä asuvat alppimanterit, mutta mahdoton tehtävä kun tavallinen manteri sekä rupimanteri elää samassa lammessa. Nyt tulevana kesänä käyn haavimassa siellä niin ehkä selviää onko tämä lisääntyvä kanta. Olen saanut siihen luvan kun olin aikoinaan töissä puutarhalla. Keskustelu herppipiireissä käy edelleen kuumana ja ihmiset ovat jakautuneet lähinnä kahteen leiriin. Osa uskoo että joku on istuttanut kaikki Turun uudet lajit. Toinen puoli uskoo että ovat levinneet vahingossa ja niitä ei vain ole löydetty aikaisemmin. Itse uskon tahalliseen istutukseen, ja niin uskoo myös Ely. Asia on hankala ja luo tunteellisia kiiloja harrastajien välille. Minunkin kavereista ja tutuista puolet uskoo toiseen ja toisinpäin. Voi niitä vanhoja hyviä aikoja kun kaikki olimme samaa mieltä kaikesta.

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään