Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Virpi

Kuumat kesäpäivät (terraarion lämpötila nousee liikaa)

Recommended Posts

Ite käytän juurikin kylymäkalleja ja jääpaloja alatason vesikupissa tai vain nakeltuna sinne tänne. Just laskin harjasgekon terran lämpöjä 29 asteesta 21.8 jääpaloilla siellä täällä. ;)Toimii!

• Like 1
  • Thanks 1

Jaa viesti

Heips. Pakko vielä varmistaa näin aloittelijana, että olen ymmärtänyt tämän oikein. Jos viljan terrassa viileessäkin päässä yli 27 astetta, lämmöt kokonaan pois? Oletteko illemmalla pitäneet lämpöä päällä kun on ollut viileämpää, ruuansulatuksen auttamiseen, vai onnistuuko se ihan tuossa 27 lämmössä?

Jaa viesti

Kyllä mä ottaisin varmaan kokonaan lämmöt pois! Hmmm, en tarkkaan muista, mutta mun mielestä käärmeelle riittää että yleislämpötila on pysyvästi yli 22 astetta että ruuansulatus pelaa.. Ei siis parhalla mahdollisella tavalla, mutta toimii kuitenkin. (jos siis vaikka pitää talvilevon terraarissa, niin lämpöjen pitää olla alle tuon, muuten käärme alkaa laihtua kun aineenvaihdunta edelleen toimii normaalisti, mutta ruokaa ei tule) Eli jos päivällä on 27 astetta viileässäkin päässä, niin hyvältä kuulostaa.. ja ei mitään lämmitystä illallakaan, sehän saa lämpötila reilustikin yöksi laskea! :)

/muoks - haha, pakko oli muokata sanamuotoa kun oon niin epäselvä..

Edited by Tuutikki

Jaa viesti

Mulla ei oo viljojen terrassa ollut lämpöjä päällä toukokuun jälkeen ja hyvin on ruoka maistunut ja elukat toiminut :) .

Lämmöt siinä 24 - 27 astetta.

Jaa viesti

Noista himmentimistä vielä, tyhmä kysymys.... voiko noita vempaimia laittaa monta "päällekäin"? Eli voiko ajastimeen tökätä himmentimen ja siihen lämpömaton pistokkeen? :D Haha..

Jaa viesti

^Luulisi ainakin voivan, ajastinhan menee vain tuntien mukaan, himmennin säätää vain sitä sähkön määrää (vai mitä lie nyt säätääkään). Itse kyllä ainakin uskaltaisin laittaa, korjatkaa jos olen väärässä. :)

Jaa viesti

Voitteko uskoa, mulla on VIELÄ tyhmempi kysymys... eli jos liitä perus-hehkulampun siihen dimmeriin, niin pystynkö sillä säätämään lampun tuottaman lämmön määrää?

Älkää naurako... :shy:

Jaa viesti

Ei niitä tyhmiä kysymyksiä olekaan, hyvä vaan että kysyy ettei yksin pohdi asiaa. ;) Muttasiis joo, periaatteessa ajateltuna naisen logiikalla pystyisi säätämään myös sitä lampun lämmön määrää, sillä himmennin (jos nyt sitä meinasit) säätää sitä valon kirkkautta. Ja mitä kirkkaampi valo, sitä lämpimämpi on lopputulos, eikös se näin ole? :)

Jaa viesti

Siis eiks himmennin ole nimenomaan tarkoitettu valaisimille? Ja luonnollisesti mitä kirkkaampi valo, sen kovempi lämpö ja päin vastoin :)

Jaa viesti

No terve teidän kanssanne :D

Ihanaa huomata miten meillä naisilla nää jutut menee niin yksiin. Juu, himmennin nimenomaan himmentää valoa eli myös lämpöä. Voidaan käyttää ajastimen kanssa tai ilman. Voidaan käyttää lampulle tai lämpömatolle/kaapelille jos sellaiseen on tarvetta.

Sitten mä vaan kysyn sellaista että miksi pitää olla himmennin? Mulla on aika hitosti terroja siellätäällätuolla eikä yhdessäkään ole himmennintä mutta toki kaikissa lämmitykset. Mä olen vaan laittanut maton/kaapelin niin että sitä on tarpeeksi lämmittämään terraa mutta ei liikaa. Jos on liian "vahva" matto/kaapeli niin sitä siirretään niin että sitä on vähän vähemmän siinä terran pohjassa kiinni. Ja taas on lämpötilat kohdillaan. Eli mun "himmennin" on siis mun vasen sekä oikea käteni, kuin myös Sinin pikku kätöset jotka siirtelevät lämpömattoja/kaapeleita niin että lämpötila terrassa on sopiva. Eihän ole ihan pakko laittaa koko mattoa/kaapelia terran alle jos terrassa lämmöt nousevat liikaa.

No, tää on tämmöistä vanhan ihmisen jupinaa. Mä oon niin vanha etten osaa moisia nykyajan hömpötyksiä käyttää. ;)

Jaa viesti

Kiitos vaan äiti, mutta ei mun kätöset nyt niin kovin pienet ole.. :lol:

Juu ei meillä mitään himmentimiä.. Jos alkaa meneen liian lämpöseksi, voi mattoja/kaapeleita siirrellä, ja ajastimella pelata.

Kesällä kun huoneilma huiteli siellä 28-29 asteen tuntumassa, oli mulla päivällä lämmöt vaan pari tuntia päällä, ja sitten mietittiinkin jo viilennystä iltaisin.

Ja mulla on jo sellainen hirvitys kiinni tuolla pistorasiassa, ettei siihen kyllä enää mitään himmennintä uskalla tunkea...

(Pistorasiassa on kiinni ajastin, jossa on kiinni joku haaroitin-/jakajasysteemi, jossa on kiinni kaksi jatkojohtoa, joissa on kiinni *hmm* viisi eri lämpömattoa/-kaapelia.)

Eli kyllä kai sen himmentimen uskaltaa laittaa siihen ajastimen jatkoksi, jos tuollainenkin systeemi toimii! :D

Jaa viesti

No terve teidän kanssanne :D

Ihanaa huomata miten meillä naisilla nää jutut menee niin yksiin. Juu, himmennin nimenomaan himmentää valoa eli myös lämpöä. Voidaan käyttää ajastimen kanssa tai ilman. Voidaan käyttää lampulle tai lämpömatolle/kaapelille jos sellaiseen on tarvetta.

Sitten mä vaan kysyn sellaista että miksi pitää olla himmennin? Mulla on aika hitosti terroja siellätäällätuolla eikä yhdessäkään ole himmennintä mutta toki kaikissa lämmitykset.

Ehkä sen huomaa jutun tasosta etten ole mikään tekniikan ihmelapsi? :D

Mutta juu. Elämäni ensimmäiset himmentimet on nyt postissa tulossa (juu en ole etsinnöistä huolimatta löytäny koko perhanan kaupungista tarkoitukseen sopivia järkevän hintaisia himmentimiä...) ja käärmeitä lämmityksineen on sentään ollut jo jonkin aikaa. Mä tarvin himmentimiä koska noi poikasboksit lämpenee liikaa ilman. Maton kohdalta boksin reuna tulee niin kuumaksi etten usko käärmeiden voivan olla siinä lainkaan ja se taas ei ole oikein hyvä. Lampun kanssa ongelmaksi muodostuu kohtuullisen ahdas ja umpinainen tila (vauvaboksit on kaikki vitriinin sisällä lämmönlähteineen, syystä nälkäiset kissat). Isompien terrojen kanssa en mäkään ole himmentimiä tarvinnut.

Jaa viesti

Jep, poikasbokseihin mullakin tulossa.. ja sitä mietin, kun tosiaan kuningaspythonit kyseessä, että nehän tarvii hiukkasen lämpimämmän yleislämmön kuin viljikset.. eli ajattelin, kun talvella tää kämppä menee aika viileeksi, että kätevä kun voi yöksikin jonkunlaisen lämmön jättää päälle. Ei kuitenkaan yötä päivää voi samalla lämmöllä tohottaa :P

Jaa viesti

No hmm, on himmentimien käytössä tietty se puoli, ettei lämpö mene harakoille :) Ei oo kauheen energiatehokasta lämmittää turhaan pelkkää huoneilmaa.

Jaa viesti

Aivan... ja kun moni sanonut, että jos liian kuuma niin siirtää boksia maton reunalle. Totta kai se silloin lämmittää vähemmän, mutta silloinhan se juuri lämmittää suurimmaksi osaksi jotain muuta kuin boksia.. eikä tosiaan tarvii tätä huonetta lämmittää turhaan, kun voi yöksikin pienemmällä teholla jättää maton päälle! Näppärää :)

Jaa viesti

On totta että himmentimestä tulee varmasti myös energiansäästöä. Tämä on ihan varmaa enkä ollenkaan väheksy himmentimien käyttöä. Ei missään tapauksessa! Ja voin kertoa ettei tästä kaupungista myöskään ole löytynyt minkäänlaista himmennintä vaikka olen kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin kaupat kolunnut läpi. Ja aika hyvin on meillä nuo mattojen/kaapeleiden tehot osuneet kohdilleen sillä tosiaan ainoastaan noiden pienten poikasten terroja tai boxeja joutuu hiukkasen liikuttelemaan. Mutta nuo isot ja kiinteät terrat ovat ihan just hyvät noin. Mattoja ja kaapeleitahan on eri tehoilla myytäviä. Ja just tää "huoneilman lämmittäminen" tapahtuukin poikasten kohdalla eli Copperfieldillä kaapin hyllyllä kulkee kaapelia ja siinä sitten rivissä poikasten boxeja.Tosin nyt meillä on seitsemän hoidokkipoikastakin vielä että kaikenlaista pientä väliaikaista viritystä tosiaan on...sähköjohtohässäkkää :D

• Like 1

Jaa viesti

Kyllä mä sanon että joku muu kuin toinen harrastaja saattaa hiukan pitkään kattoa tota mun viritelmää, missä on nyt siis pistorasiassa ajastin, jossa himmenin, jossa jakorasiapalamikälie, jossa sitten se lämpömatto ja lamppu kiinni. Hmmm... tyylikästä B)

• Like 2

Jaa viesti

Kyllä mä sanon että joku muu kuin toinen harrastaja saattaa hiukan pitkään kattoa tota mun viritelmää, missä on nyt siis pistorasiassa ajastin, jossa himmenin, jossa jakorasiapalamikälie, jossa sitten se lämpömatto ja lamppu kiinni. Hmmm... tyylikästä B)

Ja kaiken lisäksi tuo viritelmä törröttää niin kivasti tuossa, ettei sitä voi edes piilottaa hyllyn tmv. taakse :D

Hieman on ehkä vieraat katsoneet sitä paheksuvasti.. Melkoiselta pommiltahan tuo näyttää :D

Jaa viesti

On 19.5.2010 at 13.05, Virpi said:

Kertokaas nyt, että onko teillä lämpömatot käytössä näillä keleillä vai ei? Eli meettekö ihan yleislämmöllä vuorokauden ympäri?

Mä nyt kerään ihan turhaa stressiä noiden lämpöjen kanssa.

Itse otan lämpömaton pois käytöstä heti ku alkaa ilmat lämpenee🙂. Eikä oo ollu mitää ongelmaa

Jaa viesti

Itse saan terran lämmön laskemaan tuulettimella ja kylmällä pullolla, viljis menee viilentymään pullon lähelle🙂 

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään