Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
tuliliskofani

Kysymyksiä tuliliskojen poikasista

Recommended Posts

Voisiko joku valaista asiaa tuliliskon poikasten ruokinnasta toukkana ja maavaiheessa olevana? :))

Keskustelu siirretty oikeaan osioon.

- paputtaja

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Ehm. En harrasta sammakkoeläimiä, mutta on muistikuva että toukat/nuijapäät söisivät alkuun jtn pieneliöitä ja toimivassa altaassa pieni määrä selviää ilman mitään poppakonsteja. Niille voi kuitenkin kasvattaa artemiaa tms.

Hieman vanhemmat, juuri vedestä nousseet ovat kai aikas nirsoja ja vaativat elävää ruokaa?

Varmaan tulee kohta asiantuntevampiakin neuvoja, ja lisäksi kannattaa googlettaa niin löytyy hyvin tietoa.

Jaa viesti

Juu tiiän että maalle nousseet tarvitsevat elävää ruokaa, mutta mitä? :D se tässä onki arvoitus, kai kastematoja ja buffalomatoja oon kuullu syötettävän, mutta täälläpäin ei myydä buffalomatoja, ainoastaan verimatoja ja jauhomatoja :))

Jaa viesti

Tuliliskoista en sen enempää tiedä, kuin että serkullani joku tälläinen on ja sille sirkkoja sillointällöin lahjoittelen ruoaksi :D Poikasille kelpaa kait nämä pienet ruokahyönteiset, mitä muillekkin pienille pedoille syötetään. Vastakuoriutuneet sirkat, banaanikärpäset, pihalta kirvat ynnämuut pienet ötökät. Voisithan myös tilata Buffaloita netistä jostain nettikaupasta tai yksityiseltä kasvattajalta?

Jaa viesti

tuliliskofani kirjoitti:

Juu tiiän että maalle nousseet tarvitsevat elävää ruokaa, mutta mitä? :D se tässä onki arvoitus, kai kastematoja ja buffalomatoja oon kuullu syötettävän, mutta täälläpäin ei myydä buffalomatoja, ainoastaan verimatoja ja jauhomatoja :))

Edelleen, ihan pienille banskuja, isommille sit isompaa eläintä. Buffalot on suht pieniä ja näppäriä, itse en saanut niitä syötettyä pikkuliskoille. Kärpäsentoukkia saa kalastusliikkeistä, jne jne.

Jaa viesti

Mutta jos jossain Hong Kongissa ja kalastusliikkeissä myydään noita eläviä matoja, kauan ne sitten siinä purkissa tai rasiassa elävät suurinpiirtein, vai pitääkö ne itse vaikka kipata multaan, että elää kauemmin? :) Mut lentokyvyttömät banaanikärpäset, kai ne kävelevät sen verran että liskot huomaavat ne? :)

Jaa viesti

Mulla edelleen tää hieman ongelma,Iines ja Roopekin nirsoja?Syövät tosi vähän ja harvoin. Kastematoa on Iines syönyt ja mun mieliksi Roope kerran haukannut(se tosin ollut vasta vähän aikaa) mutta aina ei nyt toi kastematokaan Iinekselle kelpaa.Siis olen antanut kastematoa(kelpaa yleensä mut ei aina),buffalomatoja(ei kelpaa ollenkaan),pakastesurvaria veteen(joskus saattavat haukata ku eteen laittaa). Ja ovat siis n. 4cm maalla eläviä,tää on mulle kyl hankala juttu ku pelottaakin. Nyt mun ihmetykseksi,kastemadot ja muut ovat kateissa,siis sateenkaan jälkeen en löydä ku harvoin?? Mietin myös että mistä ihmeestä saan talvella ruokaa? Mutta silti,noiden pienten vointi vaikuttaa hyvältä. Banaanikärpäsiä en täältä meiltä saa,eikä oo ees urheilu/kalastusliikettä. Joten tässä mulla on aikamoinen miettiminen ku pelottaa että saanko ne elämään? Isompi elää vedessä ja syö kastematoa ja pakastematoja,se onkin helppo tapaus.

Jaa viesti

lisään vielä että seuraava kokeilu on jauhomato jota saa eläinkaupasta ja siel on nytkin hämähäkki vilistämässä mut menee kyl karkuun lujaa. Mutta yritän,aika haastavia noi pienet kieltämättä on.

Jaa viesti

mut onhan vielä noi kalastusliikkeiden madot ja muut lierot! kärpäsen toukkaa vai mitä onkaan, ainakin jonkin laisia eläviä pilkkimatoja varmaan löytää.. :))

Jaa viesti

Hmmm....Keskiseltä matoja...en oo kyl nähnyt mutta aion kysyä.Siel eläinkaupassa ei tosiaan oo ku jauhomatoja ja buffaloita.Keskisellä on toki urheiluosasto mutta...no en tiiä ku en oo kysynyt. Nyt se uusi lisko maistoi buffaloa joita Iines on 2kk menny vaan karkuun:)

Jaa viesti

Ooks kysynyt sieltä eläinkaupasta, voisko ne tilata esim. banskuja? Luulis että onnistuu, samasta tukusta ne tulee kuin muutkin ruokaeläimet.

Jaa viesti

Ok, vovin kysyä pian :D Just eilen lähetin viestin et onks niillä noita maa-alueuta joita voi kiinnittää lasiin magneeteilla tai imukupeilla. Täällä kaupungilla on vain kaksi akvaarioliikettä, tämä kyseinen on erittäin pieni, ja toisen, isomman liikkeen säähköposti ei ole voimassa. :)

Jaa viesti

Voihan nuo maalle nousseet pikku liskot syödä kastemadon poikasia, n. 0,5-1 cm kokoisia, erittäin ohuita matoja yhtään? :)

OT. Banskuja eikä buffaloita niillä ole, eikä maa-alueita.. petshopista tilaan parin viikon päästä sellaisen turtle dock:in, tekokasvin ja kookospiilon :))

-tuliliskofani- :))

Jaa viesti

Olen,vastaus:ne pitää ite kasvattaa.....:/ mut se ei ollut se omistaja,voin kysyy viel ku meen sinne.

Jaa viesti

ite en halua kasvatella mitään ötököitä, korkeintaan kastematoja.. mutta eikö maaikäisille riittäisi vaikka kastemadot ja jotku kalastusliikkeen madot? itse en haluaisi kotiin matoja/toukkia joista tulee myöhemmin jtn kärpäsiä tai kovakuoriaisia, en tykkää niistä yhtään..

Jaa viesti

Meille syntyi 14 pikkaista tuliliskoa ja nyt pohdimme ruokintaa. Mitä kannattaa syöttää pienokaisille? Yritimme "kascattaa" itse planktonia (1l lasipurkki ja salaatinlehti sinne) mutta ei onnistunut :(

Apuja kaipailtais.

Edited by PinjaPasi

Jaa viesti

Ihan pikkutoukat pärjäs meillä suvereenisti isojen altaassa. Artemiaahan noille voi kasvattaa, itsellä ei ole siitä mitään kokemusta. Jostain muistan myös lukeneeni, että jos ottaa toukkasille veden aikuisten altaasta, siellä on sopivaa mikroskooppista syötävää jo valmiina. Tiedä sit. Aika nopsasti ne kasvaa sen verran, että osaavat mutustaa jotain pientä hyttysentoukkasilppuakin. Eläinkaupasta saa pakasteena ainakin jotain mixiä, jossa osa on sellasta pienenpientä ötöä.

Täällä tarkemmin aiheesta.

Jaa viesti

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Kirjaudu sisään